Kan man blive laktoseintolerant?

brevkassespørgsmål

Kan man blive laktoseintolerant?

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej. Jeg har hørt at hvis man godt kan tåle mælk som voksen, men pludselig stopper med at drikke det, så bliver man laktoseintolerant, fordi man kommer til at mangle nogen enzymer i tarmen. Er det rigtigt, eller vil man altid kunne tåle det?

Svar:

Hej,

Det at være laktoseintolerant betyder at man har svært ved at nedbryde laktosen, som bl.a. er i mælk. Når man er laktoseintolerant får man mavesmerter, oppustning, diaré og man slår ofte flere prutter. De her symptomer kommer kort tid efter du har indtaget mælkeprodukter.

Man kan være født laktoseintolerant og det vil vise sig indenfor de første leveår. Man kan få det når man har en anden sygdom i tarmen og så kan man få det i en kort periode efter f.eks. en omgang diarre eller efter en hård influenza.

Hvis du som udgangspunkt har kunnet tåle mælken igennem din barndom og dine teenage år, så vil du ikke pludselig blive laktoseintolerant fordi du holder dig fra mælken igennem længere tid. Men det vil ikke være godt for kroppen hvis du helt holder dig fra mælkeprodukter da de indeholder kalk, vitaminer og fedtstoffer som er vigtige for kroppen.

Men hvis du har symptomerne så prøv at lade være med at spise mælkeprodukter i en periode og se om det bliver bedre. Hvis det bliver bedre, så kunne det godt tyde på at du måske har udviklet laktoseintolerans. Det kan så være for en kortere eller længere periode, eller det kan skyldes nogle andre sygdomme.

Som laktoseintolerant kan man stadig godt drikke mælk, men man skal gøre det i mindre mængder. Man kan også stadig spise smør og ost.

Din læge kan lave nogle rimelig simple tests, som kan afgøre om du er laktoseintolerant eller ej.

Håber det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

Venlige hilsner fra Line