kan jeg have kræft
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg har været rigtig meget ked af det her på det sidste har hørt at en knude inde under din armhule som er hård og som ikke er øm kan være venstre lunge kræft eller en anden form fra kræft og sådan en har jeg og jeg har fortalt mine forældre det men hvad siger i???

Svar:
Hej med dig
Det lyder ikke godt, at du er så ked af det. Du virker til at være meget bekymret. Det er godt, at du lægger mærke til forandringer i din krop og er opmærksom på dem. Det er også rigtig fint, at du spørger dine forældre og mig, når du er bange for hvad det kan være.
En knude i armhulen, kan være forskellige ting og derfor synes jeg ikke du behøver at være nervøs.
En knude under armhulen kan være mange ting. I armhulen under huden findes der flere forskellige ting. Blandt andet er der hårsække og talgkirtler, som der kan gå betændelse i. Betændelsen går som regel over af sig selv. I starten kan knuden være øm, men når betændelsen er ved at gå væk, bliver hævelsen mindre og kan være uøm et stykke tid.
En knude i armhulen kan også være en hævet lymfeknude, som er en slags organ der kommer når der er noget betændelse i kroppen. En lymfeknude i armhulen kan blive hævet, når der er betændelse i gang i nærheden af den, for eksempel i bryster og brystkasse. Eller sommetider bare når man har influenza. Når betændelsen i kroppen er ovre, vil hævelsen også forsvinde af sig selv.
I få tilfælde kan hævede lymfeknuder være symptom på kræft, enten i selve lymfeknuden eller andre steder i kroppen. Det sker sjældent for børn.
Hvis du for nylig har haft en betændelse, kan det være derfor at du har en hævet lymfekirtel i armhulen.
Under alle omstændigheder synes jeg du skal holde øje med den knude.
Hvis den ikke forsvinder i løbet af en uge, synes jeg, at du sammen med en af dine forældre skal bestille tid hos lægen og få det tjekket. Det kan være rart at få tjekket sådan noget for at få de trælse tanker ud af verden.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph