Kan ikke??
brevkassespørgsmål af
..
18 år
Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i over 3 år, han er nu (21)..
Marts sidste år, smed jeg p-pillerne (ved det er tidligt, gider ikke lige høre på voksen ord) da vi gerne vil være unge forældre..
Nu her et år efter er det stadig ikke lykkeds, hvorfor ikke?
- min mens starter præcis samme tid hver måned
- jeg lever sundt og ikke for stresset
- vi knalder minimum en gang om dagen
Så jeg kan ikke forstå der ikke sker noget??
Min mens er dog ikke helt som den var før jeg startede på p-piller
Hvad kan vi gøre, for at det med større sandsynlighed lykkes?
Hilsen mig

Svar:
Hej
Det er rigtig fint at I har tænkt over alderen, og har taget et bevidst valg! Det er en stor beslutning, et stort ansvar og betyder meget arbejde, men det er også en stor gave, når man bliver forældre.
Mentrautionscyklussen beregnes ud fra 1. dag med menstrautionsblødning. 14 dage senere kommer ægløsningen, hvor det er muligt at blive gravid. Det er på dette tidspunkt (plus/minus et par dage), hvor et samleje kan føre til graviditet. Hvis I har samleje hver dag må I jo utvivlsomt også have sameleje på et tidspunkt med ægløsning, men det kan faktisk midlertidigt virke forringende for mandens sædkvalitet, hvis der ejakuleres hver dag. Det kan derfor have en positivt effekt på sædkvailitet at holde en pause (2-4 dage) i perioden optil ægløsningen. Man kan evt købe ægløsningstest, som kan hjælpe med at fastsætte tidspunktet for ægløsningen.
Jeg vil råde Jer til at gå til til jeres egen læge og fortælle om Jeres problem. Når man har forsøgt at få børn i et år uden held, så vil det typisk medføre yderligere undersøgelser, som måske kan give en forklaring.
Mvh
Niclas