Kan ik lave stort/pølser det gør for ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej jeg har et spørgsmål , jeg har det her problem når jeg skal lave pølser gør det så godt jeg holder den inde , det har stået på i 6 uger eller sådan noget men her på det sidste er det blivet så slemt jeg helt holder den inde og før kunne jeg godt men det gjorde bare møg ondt og blødte .
hvad kan jeg gøre så jeg kan lave pølser igen uden det gør ondt. ps har været hos min læge og hun sage bare jeg skulle drikke noget mere vand og det hjælper ik det er ca 3 uger siden jeg var oppe hos hende

Svar:
Hej med dig! Det lyder som om du har haft det slemt og har brug for hjælp/gode råd.
Det lyder dog som om du har brug for lidt mere hjælp end bare vand.
De fleste mennesker prøver at have smerter ved afføring i perioder og det er der mange forskellige årsager til. Jeg nævner her nogle almindelige årsager:
Rifter i endetarmen, hæmorider, for stram lukkemuskulatur, forstoppelse, betændelse.
Når du beskriver blødning i forbindelse med afføring, tænker jeg at du har(haft?) en rift eller en hæmoride ved endetarmen. Det kan undersøges og behandles hos din egen læge(behandlingen er i de fleste tilfælde creme) men man kan nogle gange blive nødt til at blive henvist til sygehuset, hvis cremebehandlingen ikke er effektiv nok.
Rifter og hæmorrider kan bl.a opstå som følge af forstoppelse med hård knoldet afføring og dette kan bl.a afhjælpes af at øge sit vandindtag, spise fiberrig kost(frugt, grønt mm) og dyrke motion hver dag.
Jeg vil råde dig til igen at tage kontakt til din læge for at blive undersøgt for rifter eller hæmorider. Desuden vil det være en god ide at starte med at købe en "olieklyx"  på apoteket til at blødgøre afføringen så du ikke får så ondt for neden og så følge de råd jeg skriver her.
Venlig hilsen Pia