Kan det være pga. min kost?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med jer :) Jeg har det sidste stykke tid haft et problem der for mig er rigtig irreterende. Jeg er ret tynd, og spiser under 300kcal om dagen og dyrker rigtig meget sport, hvilke har resulteret at jeg ikke længere får min mens. men 1-2 uger om måneder virker det som om min krop PRØVER at fremtvinge en mens. og jeg får utrlig meget udflåd, og kan (ligesom når jeg har mens) få nogle smerter og kan nærmest mærke at der ryger blod ud, men det er ikke blod, bare en gullig og slimet substans der lugter. kan det være pga. jeg ikke spiser som lægerne vil have og min krop simpelthen stadig tror den skal fremtvinge en mens. hvilke den ikke kan, så der bare ikke komme noget blod ud? Håber i har et svar, da det er rigtig irreterende ! Kh. Anni

Svar:
Hej Anni
Det er godt, at du skriver herinde. Det er flot, at du tænker over din krop og hvordan den reagerer.
Menstruationscyklus afhænger af hormonerne i kroppen. Hormonproduktionen er bl.a. afhængig af det fedt man har på kroppen. Hvis man har for lidt fedt på kroppen, bliver der ikke lavet nok hormoner. Derfor kan der komme forstyrrelser i hormonbalancen/ menstruationscyklus. For piger som bliver undervægtige, kan menstruationen derfor godt udeblive. Hvis du får slimet udflåd, kan det måske være et tegn på, at der stadig er hormonelle reaktioner i gang i livmoderen, men hvis du ikke har menstruation, så er det et tegn på at der er noget galt. Ud fra det du skriver, er mit indtryk, at din kost kan være årsagen.
Kroppen er til daglig afhængig af de vitaminer og mineraler der bliver tilført med maden. Den bruger vitaminerne til livsvigtige ting i organer. Hvis man ikke får tilført de ting med kosten, kommer kroppen i underskud og det begynder at gå ud over flere livsvigtige organer som fx hjertet. Hvis kroppen hele tiden er i underskud og skal præstere mere (fx ved sport), bliver det i længden anstrengende for kroppen. Når kroppen over længere tid ikke har fået de vitaminer som den skal have, begynder organerne at sætte ud, og det kan i værste fald ende med hjertestop.
Ud fra det du fortæller, tænker jeg, om du kan have anoreksi eller en anden form for spiseforstyrrelse. Det er en livsfarlig sygdom, og der er desværre piger som hvert år dør af denne sygdom. Det er vigtigt, at man får den rigtige behandling i god tid og får hjælp til at få styr på ens tanker.
Jeg kan forstå at du har kontakt med læger, og at de anbefaler at du spiser mere. Det er for dit eget bedste, at det kan være en god ide hvis din kost blev bedre.
Dine problemer med manglende mestruation er et symptom på, at din tilstand er alvorlig. Jeg er bange for, at der også er andre organer der lider alvorlig skade.
Det kan nogen gange være svært at rette sig efter, hvad andre siger, især hvis man ikke synes, at de forstår en. Det kan nogen gange også være en god ide at tale med sine forældre eller ens gode venner omkring sådan noget. Det er vigtigt, at du taler med nogen om hvad du tænker og føler.
Vi har en chat her på cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en voksen. Her kan du anonymt fortælle om dine tanker og hvad det er for nogen ting du til daglig slås med.
Det er enormt vigtigt, at du får den rigtige behandling, og at du har nogen der vil lytte til dig.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph