Julemærkehjem?

brevkassespørgsmål

Julemærkehjem?

brevkassespørgsmål af
Sofie
13 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er 154 cm og vejer 68, hvordan kan jeg tabe mig uden at skulle være på julemærkehjem?

Svar:

Kære Sofie

Tak for dit spørgsmål.
At tabe sig handler ofte om at ændre sine vaner og livsstil. Og det er ikke noget, man skal stå alene med, især ikke når man kun er 13 år. Jeg kender jo ikke din baggrund, om du går til sport, hvordan du spiser osv., men mit råd til dig er, at snakke med dine forældre og eventuelt også din læge. De voksne skal hjælpe dig med finde ud af, hvilke ting du kan ændre på. Det er meget svært at tabe sig, hvis ikke der er nogen, der hjælper en.

Dine forældre skal hjælpe dig med at spise sundere. Det nytter jo ikke, at du gerne vil tabe dig, hvis dine forældre ikke også er med på at ændre madvanerne i familien.
Dine forældre kan også hjælpe dig med at være mere aktiv i hverdagen. Det handler om at være kreativ og finde på noget, som du synes er sjovt. For ellers holder det ikke i længden. Måske kan du cykle til skole, begynde at gå til sport, få en hund du kan gå ture med (eller låne en, hvis du ikke har mulighed for at få en).
Din læge kan også hjælpe dig. Måske er der en sygeplejerske i lægehuset, der er særligt uddannet inden for vægttab. Det kan være godt at have en, der kan hjælpe med at sætte nogle mål og holde dig fast på det. Det kan feks være at gå til vægtkontrol eller få mere at vide om, hvad du skal spise.
Hvis du har mod på det, så snak med dine venner og veninder om, at du gerne vil tabe dig. Måske har du en god veninde, der gerne vil begynde at gå til sport sammen med dig.

Du har taget det første skridt, nemlig at skrive herind og det er rigtig flot. Jeg håber, du har en familie, som vil hjælpe dig med de næste skridt, som er at få nogle sundere vaner - og holde fast i dem.
Held og lykke,

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål