jeg vokser ikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej. jeg har ikke vokset i flere år. og efterhånden er alle mine venner meget højere end mig. og jeg føler mig hele tiden usikker på min højde, når jeg er sammen med folk der er højere end mig. er der noget man kan gøre, som sætter gang i væksten?

Svar:
Hej med dig.
Der er ikke noget værre end at føle sig usikker på sig selv. Men er det helt normalt - især som ung - at have tvivl omkring sit udseende og personlighed. Og man synes altid græsset er grønnere på den anden side. Høje folk vil være lavere, folk med glat hår vil have krøller osv., osv. Det er svært :-)
Din højde afhænger af dine gener som du arver fra både din mor og far. Din krop og din højde bliver nøje reguleret af hormoner og signalstoffer inde i din krop - det er der desværre ikke så meget du kan gøre for at ændre på!
Jeg vil altid anbefale at man lever sundt og spiser varieret og får dyrket tilstrækkeligt med motion - på den måde sikrer du dig det bedste udgangspunkt for din krop og dens måde at fungere på.
Jeg synes det er skønt at vi er så forskellige som mennesker - det ville være kedeligt hvis alle så ens ud. Så vær glad for din højde og dit udseende i øvrigt - du er noget helt specielt :-)
Håber du kan bruge mit svar.
Mange venlige hilsner fra Mette