Jeg synes jeg er tyk
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Heej, jeg synes jeg er lidt for tyk, jeg vejer 46, og er måske tykkere end alle i min klasse, jeg vil gerne blive tynd med jeg ved ikke hvordan:( - Skkk

Svar:
Hej med Dig.
Normal.dotm
0
1
470
2679
Århus universitet
22
5
3290
12.0
0
false
18 pt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
Godt du skriver herind, jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Om man er for tyk eller ej er meget svært at sige. Det afhænger af hele ens kropsbygning, om man har har store muskler og hvor høj man er. Tallet på vægten er ikke en god vurdring alene, men kræver, at man ser på hele personen. Når det er sagt, er piger i din alder meget forskellige og udvikelr sig i forskellige hastigheder. Man skal derfor ikke se på hvor meget man vejer, for nogle er højre og vil veje mere, og andre har forskellig kropsbygning og kan se meget forskellige ud, selvom de vejer det samme.
Jeg vil derfor give dig råd om hvordan man lever sundt og råd om kost og motion.
Kost: Det vigtigste er, at man spiser jævnt fordelt over hele dagen. Dvs. at man starter dagen med morgenmad, måske tager et stykke frugt om formiddagen, spiser frokost, tager lidt eftermiddagsmad og så aftensmad. Det er vigtigt at få morgenmad, fordi kroppen er helt træt efter en lang nattesøvn, og har brug for noget mad at vågne på. Det mad man spiser skal være varieret. Dvs. der skal være forskellige ting, både grove ting som rugbrød og havregryn, frugt og grøntsager, både æbler, pærer osv. men også grøntsager som brocoli, selleri og kartofler, men også lidt fedt og kød som smør, ost og kylling, oksekød og fisk. Man kan varierer det meget og blande det som man vil, det vigtigste er, at man får nok mad, og at man spiser sund mad.
Det er også vigtigt ikke at spise for meget slik og ikke at drikke for meget sodavand og saft. Hvis du drikker meget juice, saft eller sodavand er det en god idé at skifte det ud med vand. Det kan godt være det lyder kedeligt, men man får rigtig rigtig meget sukker gennem søde drikke, det ødelægger tænderne og giver en masse sukker der ikke mætter fordi det er væske, så det er godt at sætte sit forbrug ned. Chips, slik, kage osv. kan man sagtens spise, men kun i få mængder, en lille smule måske et par gange om ugen.
Motion: Det er rigtig vigtigt at dyrke motion. Både fordi det er sundt for kroppen, men også fordi man bliver i godt humør og det for det meste er sjovt. Hvis du ikke allerede går til noget sport, kan det være en god idet at begynde til noget du synes er sjovt. Det kan også være du kan få nogle piger fra klassen med, eller der er nogen der allerede går til noget hvor du kan tage med. Det kan også være du kan aftale med din familie, at i tager i svømmehallen en gang om uge og svømmer lidt og leger. Hvis du ikke allerede gør det, og du har mulighed for det er det også en god idé at cykle i skole, og bruge din cykel som transportmiddel i stedet for bus og bil.
Jeg synes det vigtigste her er, at du får det godt med dig selv, og hvis du spiser sundt og dyrker noget motion, tror jeg du er som du skal være. Du skal udvikle dig meget de næste år når du bliver teenager, så slankekure osv. synes jeg du skal holde dig fra, og hvis du allerede gør nogle af de ting jeg har skrevet ovenfor, så tror jeg du er som du skal være. Hvis du synes du har brug for at tale med én ansigt til ansigt, kan du prøve at snakke med din klasselære, som måske kan sætte dig i kontakt med skolens sundhedsplejerske. De ved rigtig meget om det, og give gode råd, så det kan være en god idé.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea