Jeg har kvalme
brevkassespørgsmål af
Glatera
13 år
Hej, Jeg er en pige på 13 år, og jeg får den her ubehagelige kvalme flere gange om dagen. For omkring to uger siden kastede jeg op, og siden den dag har jeg haft det ret dårligt. kvalmen dukker mest op om aftenen, eller hvis jeg skal ligge mig til at sove. Om morgenen har jeg aldrig en appetit så jeg springer altod over morgenmad. Kvalmen begynder at irretere mig rigtg meget, derfor har jeg intet valg end at spørge ind til det.

Svar:
Hej pige 13 år.
Mange tak for dit spørgsmål, det lyder rigtig træls med kvalme hver dag, og jeg synes det er en rigtig god ide at du har taget det alvorligt og skriver ind!
Først vil jeg sige at der kan være rigtig mange årsager til at man får kvalme, og det vil derfor være en god ide at du får opsøgt din egen læge til en nærmere samtale og udredning, da det er nødvendigt at se patienten for at kunne finde forklaringen.
Du skriver ikke helt tydeligt hvor længe kvalmen præcis har stået på, men at den er blevet værre de sidste to uger efter at du kastede op en aften. Jeg forstår det sådan at den mest er tilstede om aftenen og at du kun har kastet op den ene gang, men har du også andre generende symptomer er vigtigt at vide. F.eks. Har du også en generende hovedpine, problemer med dit syn, har du haft slået hovedet, har du ondt i maven og får halsbrand eller sure opstød, har du fået din menstruation og er den regelmæssig, har du haft ubeskyttet sex, spiser du regelmæssig og fornuftigt eller kan det tænkes at der er nogle følelsesmæssige problemer der fylder rigtig meget??
Disse er alle spørgsmål som kan pege i retning af hvorfor du har kvalmen, og ting som din læge nok ville komme omkring. Nu vil jeg forklare nogen af tingene:
Det er selvfølgelig vigtigt at du får noget sund og fornuftigt mad og at du får bevæget dig i løbet af dagen, der gælder det også at man skal starte dagen med lidt morgenmad. Drikker man f.eks. rigtig meget cola kan man få slem hovedpine og kvalme, eller hvis man ikke rigtig får noget at spise på en hel dag. Kost og motion er altid noget du selv kan forsøge at ændre på :)
Hvis man har fået sin menstruation og har ubeskyttet sex, så er der jo det at man kan blive gravid, og der er et typisk symptom at man får kvalme, og ikke bare morgenkvalme, men det kan ligge på alle tidspunkter af dagen. Mistænker du at det kan være det, så skal du opsøge din læge og blive tjekket og kan jo selv tage en graviditetstest derhjemme først.
Hvis du har meget hovedpine, problemer med dit syn eller har haft slået hovedet, så kan det f.eks.  være at du lider af migræne eller har fået en slem hjerne rystelse. Her synes jeg også at du skal gå til lægen.
Nogen gange kan følelsesmæssige problemer sætte sig sådan fast at man får det rigtig skidt fysisk også, typisk enten hovedpine, kvalme eller ondt i maven og der er det jo rigtig vigtigt at få snakket med nogen om det! Det kan være dine forældre og igen så kan man også snakke med lægen om sådan nogle ting, intet er for stort eller småt!
Jeg håber at nogle af disse råd kan hjælpe dig, og at du snart får det bedre, for det er jo ikke meningen at man skal gå rundt og have kvalme hele tiden!
God bedring, mvh Læge Julie