Jeg får det dårligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse. Jeg har det her store problem som virkelig går mig på. Min familie har ret mange penge så vi bor i et ret stort hus, som der hele tiden er rent. Man kan dog ikke så på mig at jeg kommer fre en rig familie da jeg overhovede ikke er snobbet, eller har tjener osv. Jeg har os mange veninder og venner som ikke er så rige, og nu kommer mit problem så; hver gang jeg er hjemme og spise ved noge af mine veninder eller venner, der har et lille hus, som ikke er særligt rent, får jeg det virkeligt virkeligt dårligt. dog hviser jeg det ikke overfor den jeg er sammen med, men det er noget der går mig virkeligt på, da mit hovede snurre rundt og jeg får det som om jeg skal brække mig, jeg plejer aldrig at spise særligt meget hjemme ved dem, da jeg aldrig kan få særligt meget ned. hvad skal jeg gøre for jeg vil jo helt vildt gerne kunne nyde at spise sammen med mine venner. er det måske en sygdom eller hvad er det, håber i kan hjælpe. knus

Svar:
Kære du.
Jeg føler med dig - det må bestemt ikke være sjovt! Desværre er der stor forskel på hvor meget folk rydder op og gør rent og det er lidt af et tabu at blande sig i andre folks vaner, så det er en kompliceret sag.
Jeg tror ikke du lider af en sygdom; jeg tror du bliver ør i hovedet og dårlig fordi du synes det er ulækkert og fordi du ikke føler dig så godt tilpas i de omgivelser. Måske har du en fobi for snavs? Altså en form for frygt du ikke kan styre og en reaktion der starter uden du kan kontrollere det?
Jeg kan sagtens forstå dig. Det er svært at tage imod og nyde mad i et hus, man synes er ulækkert, og ingen har jo heller lyst til at spise på en beskidt restaurant, vel? Jeg tror ikke, du skal være bange for at blive syg af maden hos dine venner, men jeg synes selvfølgelig, det skal være muligt for dig at kunne tage hjem til dine venner uden alle de bekymringer og uden kvalme :-)
Jeg tror du skal gå en tur op til lægen og fortælle om dit problem. Hvis du har en fobi, kan han/hun hjælpe dig videre på en god måde.. Og jeg kan fortælle dig, at du bestemt ikke er den eneste, der har det på den måde :-)
Jeg tror det er den bedste måde for dig at komme igennem det her problem på. Jeg tror det vil gøre dine veninder både kede af det og flove, hvis du siger det til dem, så jeg tror ikke, det er det første du skal gøre i hvert fald.
Jeg håber du kan bruge mit svar - du er velkommen til at skrive herind igen. Held og lykke med det :-)
Bedste hilsner fra Mette