Inkontinens eller...?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har et spørgsmål ang. inkontinens. I ca. ½ år har jeg fået svært ved at holde mig når jeg skal tisse. Det har aldrig før været et problem. Jeg ved ikke om det kan være inkontinens, for det er ikke noget problem for mig at holde mig når jeg hoster, nyser eller griner..? Nogle gange skal jeg bare tisse helt vildt og det kommer som et lyn fra en klar himmel. Så er jeg nødt til at smide alt hvad jeg har i hænderne og skynde mig ud på nærmeste toilet. Det er sket flere gange at jeg ikke har nået det og det er altså ikke sådan, at jeg bare drypper lidt i trusserne eller lægger lidt. Når først jeg begynder at tisse, så løber det bare ud til min blære er helt tømt. Jeg har været nødt til at tage hjem fra skole 2 gange pga våde bukser. jeg er begyndt at have skiftetøj med og vådeservietter. Men det er altså ret problematisk og pinligt, for det er svært at skjule, så der er flere der ved det efterhånden. Det er også gået galt i bussen, i en butik, til en fest og så ret mange gange, når jeg er på vej hjem, ofte lige inden jeg når hjem eller mens jeg låser døren op. Jeg har prøvet at træne min blære ved at stoppe strålen når jeg er på WC og det kan jeg som regl godt, men de der gange hvor jeg bare pludselig skal tisse, der kan jeg altså ikke. Jeg har også lavet nogle forskellige bækken-øvelser men det hjælper ikke rigtigt. Jeg har læst om inkontinens i nogle af min mors bøger (hun er jordemoder) men jeg synes ikke at det minder om fordi jeg ikke har problemer når jeg hoster og griner eller løfter tunge ting. Jeg har tænkt på om det kan være noget psykisk..? Men jeg kan bare ikke rigtig finde nogen årsag til at jeg skulle få psykiske probkemer. Jeg har det fint med mine forældre og kan snakke med dem om mange ting (dog ikke det her). Jeg har 3 yngre søskende som jeg elsker overalt på jorden. Jeg har en fantastisk veninde (hun kender godt mit problem) og andre veninder som jeg også har det rigtig fint med (selvfølgelig er der lidt fnidder-fnadder ind imellem, men ikke store problemer), jeg klarer mig fint i gymnasiet (er den i klassen der får de højeste karakterer), jeg går til svømning og ballet og spiller saxofon. Jeg vil helst ikke gå til læge med det, hvis det kan undgåes. Hilsen Amalie

Svar:
Hej Amalie.
Hvor er det godt du skriver, og det er super godt du reagerer når du undrer dig over hvordan din krop opfører sig.
Det lyder som om du er en fornuftig og intelligent pige, og det er dejligt at høre du snakker med veninder og familie om de ting der bekymre dig. Det er en god og sund ting.
Man kan tisse i bukserne af flere årsager. FX som du skriver pga inkontinens. Men også pga en en blærebetændelse, det kan man ikke nødvendigvis mærke man har, men problemer med at holde sig er meget typisk. Derfor bliver du også nødt til at ringe til lægen og få en aftale med ham, så han kan undersøge dig og dit urin.
Man kan også fejle andre ting, fx noget der hedder stress inkontinens, men jeg kan ikke undersøge dig her, derfor må vi lade din læge undersøge dig og stille den rigtige diagnose.
God bedring.
Med venlig hilsen
Anette