Ingen vækst (højde, stemme osv)
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en 16 årig knægt som kommer fra nord Jylland . Jeg skriver til jer anonymt fordi det berøre mig rimelig meget det jeg vil skrive til jer om. Jeg er som sagt 16 år gammel og jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor jeg ikke vokser. Jeg er lille, har ingen hår vækst, min stemme er så lys at hvis jeg f.eks. Svarer på et af lærernes spørgsmål, forveksler de mig tit med en pige og da jeg går i gymnasiet er det bare ekstra pinligt. Forleden troede en dreng fra en anden klasse at jeg var en af pigerne fra min klasses lillebror. På mit arbejde troede en af kunderne jeg var sønnen til lederen og at jeg var 12 år gammel. Jeg er ved at blive urolig træt af alle de misforståelser og har bare lyst til at blive sammenlignet med en dreng på min egen alder. Jeg ved der sikkert er mange derude som har det ligesom mig, og efter at have læst mange indlæg rundt på nettet ved jeg også af det skulle være helt normalt. Jeg synes bare ikke jeg er normal. Jeg har altid dyrket helt vildt meget sport, også på et højt plan, men nu hvor både holdkammerater og modstandere er blevet større er jeg også faldet gevaldig tilbage på det punkt, og det frustrere mig... Har i lang tid bare haft lyst til at skrive det til nogen. God weekend - den nervøse dreng.

Svar:
Hej Du
Velkommen med Cyberhus. Jeg synes, at det er rigtig godt at du skriver herind og får luft for et emne, der tydeligvis går dig meget på. Jeg kan godt forestille mig at det må være helt vildt frustrende for en 16 årig dreng som dig at blive forvekslet med en tolvårig og med en pige.
Det er dit sådan, at det der hedder en vækstspurgt kan komme lidt senere for nogen og det er der sådan set ikke noget unormalt i. Og det er både med højde, hårvækst og ændring af stemmen. Det er også tit sådan at det ligger til familen, sådan at det samme fx var tilfældet for din far i hans alder. Men der kan være mange andre årsager til at man ikke vokser, udvikler behåring og ændring af stemmen. Jeg synes derfor at du skal kontakte din læge og bede ham eller hende om at lave en vurdering. Ofte vil man, hvis man vurderer at der er behov for det tage blodprøver for at se hvordan dit niveau af de forskellige kønshormoner ligger, sammenligne din højde med dine forældres højde, tage et røngeten billede af dit håndled for at sammenligne knoglealder med biologisk alder og vurdere på størrelsen af dine testikler. I nogle tilfælde kan det nemlig være nødvendigt at behandle, hvis det ikke bare drejer sig om almindelig forsinkelse af puberteten, dette er dog en speciallæge opgave.
Jeg synes at du skal gå til din læge for uanset om han eller hun vurderer, at det er helt normalt i dit tilfælde, hvilket er mest sansynligt, så tror jeg du har brug for at få talt mere om det her, det går dig tydeligvis meget på. Det kunne måske også være helt rart at få af vide af din læge at det er helt normalt. Måske er det så stor en psykisk belastning for dig, at du kunne have brug for nogle samtaler. Jeg tænker i hvert fald at det er noget det ville være rart for dig at få talt lidt ud omkring. Du er meget velkommen i chatten.
Hilsen Malene