Ingen menstruation

brevkassespørgsmål

Ingen menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 11 år 3 uger siden

Hej jeg er en 15 årig pige som dyrker motion to gange om ugen og har haft menstruation siden jeg var 12 år. Men nu har jeg ikke haft min menstruation siden d. 1. marts. Jeg har ikke haft samleje med en dreng. Er der noget galt? Eller kan menstruation godt bare lige springe en gang over?

Svar:

Kære du

Godt du skriver ind, for det med menstruationen - det kan gøre een helt forvirret.

Som jeg kan regne det ud, har du ikke haft menstruation i cirka 6-7 uger. Det er meget forskelligt hvor lang tid der går mellem menstruationerne. For nogen er det 3 uger andre er det flere måneder. Jeg går udfra at du normalt ikke venter så længe på en blødning, siden du undrer dig. For langt oftest skal man kigge tilbage og se hvordan man har blødt tidligere. Så kan man regne ud om det er helt forkert eller bare lidt anderledes end normalt.

Der er flere grunde til at din blødning kan trække ud. Oftest er der en almindelig variation i kvinders cyklus. Det vil sige at der ikke altid kommer en blødning på præcis det samme tidspunkt hver gang. Nogen gange lidt tidligere, andre gange lidt senere. Det er helt normalt. Hvis man går lang tid over - eller den slet ikke kommer - så kan det skyldes at man er gravid, men det kan også skyldes at ens hormoner er forstyrret. Enten pga. pubertet, for meget motion eller hvis man tager p-piller, fortrydelsespiller osv. Og andre gange, så kan den springe en tur over, så skal du bare holde øje med at den kommer næste gang.

På det du skriver, lyder det ikke til, at det er hverken graviditet eller motionen, som forsinker din menstruation. Det kan sagtens være helt normalt uregelmæssigt. Men hvis du stadig ikke er begyndt at bløde og føler dig utryg, så synes jeg, at du skal gå til din læge og snakke med ham/hende om det. Så kan I snakke om hvad der kunne forsinke blødningen i dit tilfælde.

Held og lykke.

Venlige hilsner fra Line

Line har svaret på dette spørgsmål