Indgroede hår og andet klamt dernede..

brevkassespørgsmål

Indgroede hår og andet klamt dernede..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 4 måneder siden

Nu skal jeg være rigtig ærlig og sige at det bestemt ikke er kønt dernede.. Jeg plejede at barbere mig dernede og plukke noglE af hårene i toppen ud med en pincet(er ret sikker på

st begge ting var ret rene) og det gik fint.. Men så begyndte jeg at få indgroede hår og begyndte så at hive dem ud med pincetten, hvilket gjorde jeg fik nogle grimme sår og derefter

nogle år og røde områder(ved ikke helt hvad det er.. Det ku være børnesår(men tør ikke gå til lægen), eller noget, altså det er ligesom røde områder på en 25 øres størrelse, som

buler lidt ud, og der kan komme noget Hvidt ud hvis man presser på dem(dem har jeg ca 3 af, men kun en af dem er så stor og kan komme det der ud af).. Jeg prøver at holde

pincetten væk, men har stadig indgroede hår og er rød og er rigtig ked af det fordi det gør at jeg om ingen omstændigheder kommer tæt på en fyr jeg ellers gerne ville være lidt tættere

på, eller smider tøjet i omklædningen:( jeg vil gerne have en helt almindelig behåring og rigtig gerne være glatbarberet, men hårene skjuler lidt nogle af de grimme ting, selvom de

sidder i udkanten af håret og ikke rigtig kan skjules.. jeg er ked af det og ved ikke hvad jeg skal gøre..

Svar:

Hej

Det er da en rigtig irriterende situation, men det er ikke en, du er alene om. Huden i området ved kønsdelene er tynd og følsom, og der skal ikke meget til, førend der opstår hudirritation, rødne knopper, indgroede hår og bumser.

Det bedste du kan gøre i første omgang, er at overveje hvor meget du egentligt vil have barberet væk. Det er måske ok, hvis man trimmer kønsbehåringen og så nøjes med at barberere skamlæberne. Hvis du vil barbere det hele væk, er det vigtigt, at du først sørger for, at hårene er klippet helt kort, så undgår man at rive i dem, når man barberer sig. Lige nu har området måske også brug for lidt fred og ro. Det er trods alt bedre at have hår dernede end at have rødme og rifter.

Når man skal til at barbere sig, er det vigtigt, at man har vasket sig helt ren. Hvis der sidder bakterier på huden, vil der være større tilbøjelighed til bumser. Man skal altså starte med at vaske sig godt. At vente med at barbere sig til slutningen af badet er en god ide. Så er hårene blevet blødgjort og er nemmer at få af.

Man skal bruge en ordentlig og skarp skraber. Køb en, hvor du kan skifte bladet efter hver gang. Når man går i gang, er det rigtig god ide at bruge barberskum. Det nedsætter gnidningsmodstanden og vil medvirke til, at det er meget nemmere at barbere sig, ikke gør ondt og vigtigst af alt, at der ikke er så stor tendens til irritation bagefter. Det er vigtig, at du skyller dig grundigt bagefter, så der ikke er rester af skum eller sæbe.

I starten skal du ikke barbere dig hyppigere end hver 14. dag. Huden har brug for hvile. Senere kan du måske gøre det oftere; der må du prøve dig frem. Lad være med at have meget stramme bukser på lige efter, at du har barberet dig og forsøg at undgå at bruge vaskemiddel med parfume til dine trusser.

Du skal ikke være nervøs. Det er helt normalt at opleve noget besvær i forbindelse med intimebarbering. Særligt i starten, hvor man ikke er så vant til det. Hvis du husker at give huden hvile og starter stille og roligt igen, skal det nok gå.

Du skal også huske at tænke på, at det jo ikke er et krav, at man er barberet dernede. Det naturlige er trods alt at have behåring, som faktisk medvirker til at holde området i den rette fugtighedsbalance. Hvis man beslutter at barbere sig, behøver man ikke at tage det hele væk. Særligt hvis man har problemer med irritation, kan man nøjes med skamlæberne og bare trimme resten.

Hvis du får deciderede bylder dernede, vil jeg selvfølgelig anbefale dig at gå til din læge, så vedkommende kan kigge på det. Det behøver du overhovedet ikke at skamme dig over. Læger ser patienter med alle mulige slags problemer, og de synes slet ikke, at sådan noget er mærkeligt eller forkert.

Heldigvis tror jeg nu nok, at det skal løse sig, hvis du prøver at følge ovenstående råd. Du kan måske også tale med nogle af dine veninder om det. Det kan jo være, at de har haft samme problemer og fundet en god måde at løse det på.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.

Bedste hilsner Eske