Indgroede hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej - kort spørgsmål
Findes der en nem mulighed at behandlede indgroede hår uden at man skal til at ud og købe en hel masse produkter. Jeg har mistanke om et/eller flere indgroede hår efter min intimbarbering - og findes der en nem måde at undgå det?
Tusind tak

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil forsøge at svare bedst muligt.
Indgroede hår kan være et stort problem i forbindelse med intimbarbering. En af årsagerne er, at kønsbehåring er krøllet hår, som ved udvoksning efter barbering kan "krølle tilbage" og gro ind i huden eller tilbage i hårsækken istedet for "ligeud". Dette kan medføre irritation og i nogle tilfælde betændelse.
Den bedste måde at undgå indgroede hår er simpelthen at undlade intimbarbering. Hvis man ikke kan acceptere behåringen i det intime område er der nogle råd, som måske kan forebygge at tilstanden opstår og et par råd såfremt man har indgroede hår.
Forebyggende tiltag:
-Varm huden op inden intimbarbering. Varmt vand gør hårene blødere og desuden huden mindre øm og irriteret. Det er derfor en god ide at barbere dig under eller lige efter badet, og i et lunt rum.
-Hvis man har lange hår kan det være en fordel initialt at trimme med en saks, idet man så mindsker det "arbejde" skraberen skal udføre og bevarer et helt skarpt barberblad.
-Nyt barberblad. Brug altid en ren, skarp skraber til intimbarbering. Det er en god ide at tage en helt frisk eller i hvert fald være opmærksom på hyppig udskiftning af skraber.
-Brug evt. intim barberskum, intimsæbe eller olie til din barbering. Påfør og lad virke nogle minutter, da det kan gøre huden blødere og dermed barberingen mere nænsom og mindske risikoen for irritation i området.
-Hold pauser imellem hver intimbarbering. Barbering slider på og irriterer huden, hvorfor man bør undgå daglig intimbarbering. Ved at holde pause ml hver intimbarbering mindskes risikoen for irritation.
- Barber altid med hårene (den retning, der føles rarest) og undgå for mange "strøg" i samme område.
-Vask dig grundigt og gerne med en mild intimsæbe efter en intimbarbering.
-Undgå boksershorts/underbukser af kunststof, da det kan irritere huden og hindre den i at "ånde". Bomuld er at foretrække.
Gode råd ved indgroede hår:
-Vask nænsomt området med mild sæbe.
- Undgå barbering på det ramte område
- Påfør evt. fugtigt varmt omslag, fx en varm vaskeklud. Dette kan hjælpe til at få hårets spids til hudoverfladen.
-Såfremt du kan se spidsen af det indgroede hår kan man med et lille pincet forsigtigt fjerne håret. Det er dog vigtigt at du ikke manipulerer for meget med det, da det kan skade uden yderligere og medføre øget irritation og evt. betændelse.
Ha´det rigtig godt.
Med venlig hilsen
Linda