Imum foresvar
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej ;) Kan man godt fejle noget med sit imum foresvar? Jeg har været syg hele sommerferien og det er ret træls. Jeg har haft forkølelse, mellemørsbetændelse, halsbetændelse, øjenbetændelse og lungebetændelse og jeg har fået penselin. Jeg plejer ikke at være syg om sommeren, så jeg synes at det er underligt. Kan det være at jeg fejler noget i imum foresvaret? Jeg spiser en vitaminpille hver dag, men jeg kan ikke lide at sluge piller så jeg spiser sådan en som skal tygges og som er til børn fra 1-10 år, men jeg er 11 år. Kan det have noget med det at gøre? Jeg er ikke rigtig syg mere men jeg er meget træt og har ondt i hovedet og tynd mave. Jeg har også et helt andet spørgsmål. Jeg har ondt i mine knogler og det gør mere og mere ondt. Er det vokseværk? Jeg har også fået nogle ekstra knogler på halsen under ørene, er det fordi jeg er ved at komme i puberteten? (jeg har ikke fået menstrasion eller bryster eller hår) Jeg har tabt mig ret meget i ferien og jeg kan ikke tage på igen. Jeg var lille og tynd før ferien og nu ser jeg så tynd ud at det ikke er pænt. Hilsen Cecilie

Svar:
Kære Cecilie,
Det lyder godt nok ærgeligt sådan at have været syg hele sommeren. Så jeg kan godt forstå at du gerne vil op og være helt frisk igen.
Med alle de forskellige betændelser du har haft, kan det godt skyldes at dit immunforsvar har været på overarbejde. Det vil altså sige at mens immunforsvaret har bekæmpet den ene infektion er der samtidig dukket en anden op. Så er det ikke altid immunforsvaret kan følge med. Men jeg vil give dig helt ret i, at det er mange infektioner du har fået på kort tid. Så det kan også skyldes at dit immunforsvar er lidt svagere end normalt. Det, at du stadigvæk er træt og har hovedpine, kan godt tyde på at din krop lige skal samle kræfter igen efter den har været syg i lang tid. Men jeg synes du skal gå ned til din læge og få ham til at undersøge dig. For hvis det skyldes at dit immunforsvar er svagt, så kan han undersøge det og finde ud af hvad I kan gøre ved det. Dit vægttab kan også godt skyldes at du har været syg. Så taber man sig ofte.
Det er godt at du spiser vitaminpiller. Den tygge vitaminpille, som du tager, indeholder nogle ting, som er vigtige for børn når de vokser og udvikler sig. Du kan sagtens stadig spise den, men når du bliver bedre til at sluge piller, så synes jeg du ska prøve at spise de vitaminpiller som passer lidt bedre til din alder.
Med hensyn til de smerter du har fra knoglerne kan det sagtens skyldes vokseværk. Det passer jo fint med din alder, at knoglerne skal vokse sig længere og stærkere. Ofte kommer smerter i forbindelse med vokseværk i ryk. Det betyder at man har ondt i nogle perioder, men man ikke mærker så meget i andre. Så smerterne skulle gerne gå i sig selv igen.
Du skriver at du har fået nogle knogler på halsen. Men på halsen vokser der ikke knogler frem. Faktisk vokser der slet ikke nye knogler frem på din krop. Det er bare de gamle knogler, som vokser sig større. Det du kan mærke på halsen er nok en lymfeknude. Når man har betændelser i kroppen, bliver ens immunforsvar sat i gang og man får større lymfeknuder. Immunforsvaret 'bor' i lymfeknuderne. Derfor hæver dine lymfeknuder op når du har været syg. Det er vigtigt at du husker at sige det til din læge. Han vil nok også spørge dig om de gør ondt når man trykker på dem. Man kan også tage prøver ud fra lymfeknuderne. Men det er kun hvis din læge finder noget når han undersøger dig.
Jeg håber du snart bliver helt rask og at din læge kan hjælpe dig med at få dit immunforsvar op på dupperne igen.
Venlige hilsner fra Line