Ikke Menstruation endnu :s
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej... Jeg er nu 14 år og har ikke fået menstruation endnu, jeg tror at alle fra min klasse har det, og jeg kan ikke forstår hvorfor jeg ikke har fået det. Kan nogen hjælpe? Hilsen Hende der ikke har fået menstruation.

Svar:
Kære Dig der ikke har fået menstruation.
Det er godt du spørger, for når ens veninder begynder at få menstruation kan man godt undre sig over hvorfor man selv halter lidt bagud lige i den sammenhæng.
Det er meget forskelligt hvornår kvinder får deres første menstruation. Nogen får den som 10-årige andre som 15-16-årige. Det er meget forskelligt, og det er helt normalt først at få den i 14-15 årsalderen.
Før du får menstruation skal kroppen gå igang med at producerer flere kvindelige kønshormoner. De dannes ud fra fedt, så hvis du er lidt tynd, eller dyrker meget motion, kan det godt være du får menstruation lidt senere, end andre.
Hvis du leder efter tegn på, om menstruationen er på trapperne, kan du se efter udflåd. Udflåd er noget klart sekret som skeden begynder at producere når hormonerne begynder at suse rundt i kroppen. Du vil typisk få udflåd et halvt års tid inden din første menstruation, og udflådet vil blive ved med at komme indtil du går i overgangsalderen. Du vil også få hår på tissekonen og under armene, og dine bryster vil begynde at vokse, alt sammen tegn på, at de kvindelige kønshormoner er igang med at omdanne dig fra pige til ung kvinde:-)
Du skal ikke være nervøs for, at du ikke får din menstruation. Den skal nok komme, og hvis du allerede har nogen af de tegn jeg har beskrevet ovenfor, kan der ikke være lang tid til. Indtil da kan du bare nyde, at du ikke skal tænke på menstruation, hygiejnebind osv. :-)
De bedste hilsner fra Lea