Hævet og ømt
brevkassespørgsmål af
Marie
13 år
det her lyder nok lidt klamt men det gør ondt i numsesprækken og lige over numsen. det ser ud som om det er en smule hævet og det er bare virkelig ømt når jeg sidder eller ligger på ryggen eller går. Det har været sådan i 3 dage. Idag begyndte det og bløde lidt. der var en plet med blod på mine underbukser. det bløder ikke fra numsen men fra det sted der ser "hævet" ud på numse sprækken. det bløder nærmest som når der går hul på en bums og så er det bare virkelig ømt. Hvad er det?

Svar:
Hej,
Ud fra din besked kan jeg forstå at du har en øm smertefuld hævelse lige over sprækken mellem ballerne. Det har varet i ca. 3 dage, og er nu begyndt at bløde.
Jeg er glad for at du skriver. Det lyder godt nok ikke rart og jeg kan godt forstå du er nervøs.
Ud fra det du fortæller tror jeg der er tale om noget der hedder en pilonidal cyste. Det har desværre ikke noget nemt forståeligt dansk navn, men det skyldes betændelse i en af hudens kirtler der producerer talg, og minder lidt om en bums.
Talgkirtler findes overalt på kroppen, og talg der kommer fra kirtlerne smører huden så den ikke sprækker. Når man kommer i puberteten ændrer kroppens hormoner sig, hvilket betyder at talgkirtlerne kan stoppe til. Når talgkirtlerne stopper til i ansigtet får man bumser, og når det sker mellem ballerne får man noget der minder om en bums, en pilonidal cyste. En forstoppet talgkirtel mellem ballerne bliver nemt irriteret når hud, tøj og sved generer den, og kan gøre ondt når man sidder ned eller ligger på ryggen. Ofte går der hul på den og der kan komme blod og nogen gange lidt hvidt pus (det samme der kommer ud som når man trykker en bums).
Nogen gange går pilonidal cysten væk af sig selv hvis man sørger for at holde området rent, dvs. bruse området med lunkent vand hver gang man har været på toilettet (du må ikke bruge sæbe). Andre gange går det desværre ikke over sig selv, og lægebehandling er derfor nødvendigt.
Det er derfor vigtigt at du bliver set af en læge. Det er nok bedst hvis du fortæller din mor eller far om det, så kan de hjælpe dig med at få en tid hos din praktiserende læge hurtigst muligt. Du skal især opsøge læge hvis du får feber, hvis hævelsen bliver værre, eller hvis det begynder at gøre mere ondt.
Du skal ikke være pinlig eller nervøs for at tale med din læge omkring det. En pilonidal cyste er en meget almindelig ting, og din læge har med sikkerhed set det mange gange.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Morten
Læge