hæmorider??? og mandel propper?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
1) hej jeg har i et stykke tid haft en lille smule blødning når jeg laver stort, men her på det sidste har jeg opdaget sådan en hudflap ved endetarmsåbningen, som ikke gør ondt, flappen er cirka en havl centimeter lang eller måske lidt mindre, også er der ligesom sådan et lille hul ved siden af flappen (og det er ikke numsehulet!), hvad kan det være? jeg tør ikke sige det til nogen, så kan jeg selv gøre noget for at få det væk? 2) jeg har mandelpropper, tror jeg, forleden dag pillede jeg en masse hvide små stinkene klumper ud af min ene side af af halsen, kan jeg gøre noget for at de ikke kommer igen? håber du kan hjælpe mig, er ved at gå panik over mine pinlige sygdomme.

Svar:
Hej med dig :-)
Jeg syntes det er helt i orden at du skriver herind omkring dine sygdomme, så du kan få afklaret hvad du kan gøre.
1: Det at du bløder en lille smule når du er på toilettet, er tegn på at du har hæmorider. Hæmorider er små blodårer som der ligger nær endetarmsåbningen, og som der kan gå hul på når man er på toilettet. Der er rigtig mange der har dem, og det er ikke farligt.
Hos nogle kan hæmoriderne udvikle sig til små hudfolder, og nogle gange stikker de ud af endetarmsåbningen. Jeg tror at det er sådan en hudflap som du har fået øje på. Det er ikke nogen man behandler, med mindre at de er meget irriterende i hverdagen.
2: Mandelpropper kommer ved at der samler sig madrester og andre ting man har spist ved mandlerne, bagerst i munden. Det kan give belægninger på mandlerne, som kan samle sig som små klumper, og nogle gange kan de godt være hvide. Jeg ved at man kan købe træspartler på apoteket som man kan skrabe belægningerne af med, men der er ikke så meget man kan gøre for at undgå dem. Men det kan være en god ide at gurgle med vand når du børster tænder da det kan løsne mandelpropperne.
Men det er ikke sikkert at det er mandelpropper du har, da der også er andre sygdomme som kan give hvide belægninger på mandlerne. Derfor syntes jeg at det var godt hvis du aftalte en tid med din læge, så i kan se på hvad det kan være. Lægen er vant til at se på alle mulige ting, og vil have det fint med at snakke om det som du har problemer med. Så du kan roligt spørge om de ting som du er i tvivl om når du er hos lægen.
Venlig Hilsen
Iben