hæmorider og gærsvamp
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :)
Jeg har nogle problemer som skal bare skal have løst!:
1.
Jeg tror/er ret sikker på at jeg har fået gærsvamp i skriddet(dernede).
Det klør rundt om, og det er rødt lige uden om skeden, og andre steder dernede. Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til min mor, så vi kan komme til lægen. Hvordan skal jeg fortælle det til hende(hvad skal jeg sige og sådan) Hvordan skal jeg sige det, og hvilke tidspunkt er det bedste at snakke med hende om det. Hvis du gider, vil du så ikk nok fortælle lidt om gærsvamp og sådan, fordi jeg ved ikke hvad det er, eller jeg ved hvordan det ser ud (hvis det nu er det jeg har) ... Please hjælp mig :
2. Når jeg er på toilettet og skal lave stort(pølser) så kan jeg mærke at mit numsehul laver små revner, det begynder at svie og det gør vildt ondt.
Når jeg så tørre mig så er der forskellige mængder blod på papiret(ikke så det fosser ud ad mig, men der er okay meget, men ikke overdrevet - svrt at forklare..)Jeg sidder nogle gange med en håndklæde og bare strammer om det fordi det gør ondt:'( Jeg har på et tidspunkt fordi jeg havde/har børneorm kløet mig i
numsehullet med min finger, måske er det derfor. Men jeg gør
det ikke mere. Nu får jeg piller for børneorm, for hvis det klør (lyder lidt sjovt men..) banker/slår jeg på mit numsehul-/min numse, så klør det ikke mer'.
Men hvorfor kan det være der bliver lavet de der revner. Please
hjælp mig.
( 3. Jeg har sådan en lille bitte hud-flap de stikker lidt ud af
numsehullet. Jeg troede det kunne være en hærmoride, så jeg søgte på nettet. Der fandt jeg oplysninger der matchede(staves?) med min lille hud-flap. Men den som de kaldte en "hærmoride"
virkede større. Hvad kan det værre jeg har?
En hærmoride?? Please hjælp mig ! - og skriv lidt om
hærmorider og sådan
På Forhånd Tak :) Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig !
:) Mvh: den fortvivlede pige :'(

Svar:
Hej den fortvivlede pige!
Det lyder som om de problemer du beskriver fylder rigtig
meget i dig. Derfor er det rigtig godt at du skriver herind for at finde
ud af hvad du skal gøre.
1: Du spørger hvad gærsvamp er, og hvordan det føles når man har det. Gærsvamp er noget som findes naturligt i og omkring skeden i små mængder. Det miljø som vi har i skeden holder
normalt gærsvampen nede.
Hvis miljøet dernede ændrer sig, så kan gærsvampen udvikle sig meget, og blive generende. Det kan f.eks. være hvis man får bestemt medicin, eller at man bruger for meget sæbe når man vasker sig i skridtet. Nogle får også irritation af gærsvampen uden
at der er nogen forklaring på det. Der er mange der har problemer
med gærsvamp, så du er ikke den eneste.
Hvis gærsvampen har udviklet sig for meget, så viser det sig ved rødme og kløe dernede. Derfor kunne det godt være gærsvamp du har fået.
Jeg syntes virkelig det er rigtig flot at du gerne vil fortælle det til din mor. Jeg syntes det ville være en god ide hvis du snakkede med hende på et tidspunkt hvor i var alene, og har god tid til det. Det bedste ville være hvis du fortalte om din svien og kløen, og at du tror det er gærsvamp du har.
Hvis du syntes det er svært at sige det til din mor, så kan du også vise hende hvad du har skrevet til mig. Du kan også skrive et brev til hende, hvor du fortæller om dit problem, og at du ikke ved hvordan du skal sige det til hende. Hvis du giver hende brevet først, så kan det godt være det bliver nemmere at snakke om det bagefter.
2: Du spørger om hvorfor der kommer de revner, og hvorfor det bløder. Det kan godt være fordi du har kradset deroppe med en negl da du havde børneorm. Det er rigtig godt at du ikke gør det mere. Men det kan også være pga. hæmorider.
Oppe i dit numsehul, lige ved udgangen findes der mange små blodkar som ligger lige under slimhinden. De laver ligesom nogle folder ud i endetarmen, og det er det man kalder hæmorider.
Hvis det er at man skal lave stort, kan der komme et så stort pres på blodkarrene at de springer.
Derfor kommer der små mængder blod ud som du også
skriver. Selv om det gør ondt og kløer, så er det ikke farligt.
Der er nogle forskellige ting du kan gøre for at undgå at det kommer til at bløde. Det er rigtig vigtigt at du går på toilettet når du kan mærke at du skal lave stort. Det lyder måske lidt underligt,
men hvis man holder sig i rigtig lang tid, så bliver afføringen meget hård, og det kan gøre at blodkarrene springer.
Det er også rigtig godt at drikke rigeligt med vand, og spise masser af frugt. Det gør også at afføringen ikke bliver så hård og så er det jo også rigtig godt for kroppen :-)
3: Du skriver at du har en lille hudflap til at der stikker lidt ud af numsehullet. Jeg kan ikke med sikkerhed sige at det er en hæmoride, da jeg ikke har undersøgt dig. Men det kunne godt være en hæmoride, altså en af de folder i endetarmen som stikker lidt ud i
åbningen.
Jeg håber at mine svar har hjulpet dig. Til sidst vil jeg sige at det er en rigtig god ide at du får snakket med din mor om hvad du har skrevet til mig. Her tænker jeg ikke kun på gærsvamp, men også at du bløder når du er på toilettet. Igen vil jeg sige at det ikke er farligt at det bløder. Men hvis det er meget irriterende og gør meget ondt så er det en god ide, at du sammen med din mor besøger din læge. Han/hun har mødt mange som har de samme problemer som du har, både med gærsvamp og med hæmorider. Derfor tror jeg at han/hun hjælpe dig med de problemer du har skrevet til mig.
Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen