Hårtab?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Jeg er en 17 årig pige som er begyndt at blive en smule bekymret.. Jeg har altid haft langt hår, men for måske et halvt år siden begyndte jeg at fælde ekstremt meget! Min hårbørste skal tømmes hver/hver anden gang jeg børster mit hår - og efter børstning hænger der mange løse hår på hovedet, som bare kan daskes væk.. Jeg synes mit hår føles tyndere og tyndere hvilket gør mig bange for, hvor meget jeg vil tabe i løbet af det næste stykke tid? Min seng er hver morgen fuldt med mit hår - Selv min ex klagede, efter jeg havde været på besøg hos ham, at der var hår over alt - Også selvom jeg ikke havde overnattet.
Jeg har snakket med min mor om det lige siden det startede, og hun siger bare det er på grund af jern mangel -Hvilket jeg ved KAN være en årsag.. Men jeg har taget jern i pilleform i måske et år nu og får en masse fra min kost også? Er der noget jeg kan gøre for at stoppe det her? Jeg har tænkt på at gå til lægen men bliver ofte fortalt at jeg ikke skal bekymre mig om det...
Lettere sagt end gjort..

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå din bekymring, det er bestemt ikke rart at tabe håret. Det lyder også som et hårtab, der er udover det normale.
Der kan være flere årsager fx hvis du er stresset, spiser ensidigt og fx mangler jern eler andet i kosten, men her lyder det jo bestemt som om, at du får nok jern. De kan også være hormonelt. Kommer der bare pletter, hvor håret falder af, kan det være en reaktion fra immunforsvaret. Det kan også være der ikke kan findes en årsag.
For at komme nærmere årsagen til hårtabet er det nødvendigt at kontakte din læge og få taget nogle blodprøver. Ligesom du selv har tænkt. Så kan I forhåbentligt sammen finde ud af, hvad årsagen er.
Jeg håber, du finder ud af det, så hårtabet kan stoppe igen.
Mange hilsner
Eva