hypermobil
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hej cyberhus. Jeg er hypermobil, og har gået til fysioterapeut,jeg mener hun engang nævnte hurtigt at jeg ikke behøves at strække ud efter håndbold, jeg nåede ikke at spørge ind til det, og nu er jeg stoppet, fordi hun vurderede at det ikke var nødvendigt længere. Jeg vil bare lige høre om jeg skal strække ud?? kh Stine

Svar:
Kære Stine.
Tak for dit spørgsmål.
Først vil jeg lige sige at hvor er det bare rigtig godt du går til håndbold. For når du er hypermobil er det ekstra vigtigt at du får trænet din krop. Det er særlig vigtigt at musklerne omkring dine led bliver styrket og at du får trænet balance og koordination så du bliver god til at styre og passe på dine led. Dette træner du blandt andet ved at spille håndbold.
Det er rigtigt at du skal lade være med at strække ud når du er hypermobil. De hypermobile led er ekstra sårbare og kan ved udstrækning i værste tilfælde blive endnu mere hypermobile.
Det kan derimod være en god ide at lave noget ekstra styrketræning ved siden af din håndbold. Det skal være styrketræning som ikke belaster leddene. Det kan være du kan få din træner eller fysioterapeut til at vise dig nogle gode styrkeøvelser.
Jeg håber det var svar nok.
Med venlig hilsen Anne.