Hvorfor er min tunge gul?
brevkassespørgsmål af
Sille
15 år
Hej.
Her for en månedstid siden, begyndte min tunge at blive gul. Som om jeg lige har spist en mango. Det er ikke noget jeg før har prøvet, så jeg er virkelig forvirret. Er det dårlig mundhygiejne? Please hjælp

Svar:
Hej med dig
Din tunge er begyndt at blive gul gennem en måneds tid.Du nævner ikke noget om andre gener/symptomer fra tungen. Så jeg går ud fra, at du ikke har ændret smagssans i munden, smerter i tungen eller når du synker, eller problemer med dårlig ånde - samt at du er ikke-ryger.
Gul tunge er en meget almindelig ting. Det er sjældent alvorligt. Der kan være flere årsager til gullige belægninger på tungen.
Det kan skyldes 1) en ophobning af døde hudceller i tungen, 2) dehydrering (at man får for lidt vand) eller 3) svamp i tungen.Jeg tror mest på, at det kan være 1 eller 3, da vi har forår og du sandsynligvis får drukket, det du har behov for.1: Lige som huden hele tiden fornyer sig med nye celler fra dybden, sker det samme i tungen. Dette kan give anledning til de gule belægninger.3: En svamp, som lever i hele vores krop, kan også give gullige tungebelægninger, hvis den blomstrer ekstra meget frem på tungen.Der findes en simpel test, som kan skelne mellem de to ovenstående ting. Du kan fx lave denne med din far eller mor, som kan hjælpe dig med det. Skrab på oversiden af tungen med en stump trægenstand (fx tungespatel eller bagenden af en tændstik). Hvis belægningen i det skrabede område let skrabes af og tungen efterlades rødligt, er det tegn på svamp, og da skal du kontakte læge med henblik på behandling.Hvis ikke belægningen skrabes af, er det mere tegn på de døde hudceller. Da skal du gå i gang med mundhygiejne.Når du børster dine tænder, skal du også børste tungens overflade med tændpasta. Børst så langt tilbage, som det er muligt. Skyl herefter mund, først i varmt vand, herefter koldt vand. Gentag i 3-4 dage og da skulle det gerne have effekt.Et alternativ til ovenstående er at skylle mund i varmt saltvand i 1 minut dagligt i 3-4 dage.Hvis ingen af disse tiltag virker, så vil jeg anbefale dig, at få det tjekket hos din læge for god ordens skyld.
Held og lykke med det
Vh. Jens