hvorfor bliver jeg ikke gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære cyperhus.
jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at skrive, men jeg prøver.
jeg er 19 år og bor sammen med min kæreste, vi har prøvet siden januar at blive gravid.
jeg tror på en måde at det fordi vi har gjort det på de forkerte tidspunkter siden at det ikke
lykkeds endnu. her for nogle måneder siden fandt jeg en App til min mobil som hedder
WomanLog. jeg har indskrevet hvornår min menstruation kommer, så viser den også hvornår
jeg har ægeløsning?
jeg havde menstruation fra den 26 maj til den 2. juni.
næste gang her den 23 juni til den 30. juni.
så lad os tage fra den her gang. jeg får min menstrution den 23 og den slutter den 30. juni.
så står der så: 1. juli - 6. juli frugtbarhed prognose. den 7. juli står der så ægløsning prognose.
og så igen den 8 juli - 20. juli står der frugtbarhed prognose fordi så kommer menstruationen
igen den 21 - 28 juli. i den periode hvor jeg har frugtbarhed/ægløsning prognose hvornår kan jeg
så blive gravid? ja jeg er kun 19 år osv, men jeg ved at jeg kan klare at få et barn nu, og jeg ønsker
det virkelig inderligt, jeg har det sådan at jeg snart må opgive håbet om at blive gravid.
og det er endnu mere svært at blive gravid når man har fået af vide at ens lillesøster skal
have barn til september og jeg så bare er her og ikke kan blive gravid. jeg er så ked af det.
jeg har søvnløse nætter fordi jeg tænker så meget på at jeg ikke kan blive gravid og jeg
skal være moster.
hvad kan jeg gøre for at blive gravid? jeg har tænkt mig at købe ægløsnings test.
jeg har nemlig ikke styr på hvornår man skal have sex  ved en ægløsning for at blive gravid.
så fra perioden den 1 - 20. juli hvornår har jeg så bedst mulighed for at blive gravid?
nogen siger 14 dage efter første dag i  menstruationen i sidst menstruation
og der har vi så haft sex hver gang der står ægløsnings prognose, men andre siger 14 dage før næste menstruation
og det er jo stadig den dag, hvor der er ægløsning prognose.
håber du kan hjælpe mig bare nogenlunde.
jeg har aldrig brugt prævention andet end gummi, så det kan ikke være skyld i det.
mvh den ulykkelige.

Svar:
Kære ulykkelige
Først vil jeg sige tillykke med at I er klar til at få et barn! Det er mit håb med det jeg skriver til dig, at det kan tage noget af din ”ulykkelighed” væk.  For de fleste ligger der mange overvejelser bag, og tanken om at lave et barn kan være modnet gennem længere tid, og når beslutningen endelig er taget, kan projekt  baby fylder rigtig meget i bevidstheden.  Rigtig mange har en forestilling om, at når de beslutter sig for at få et barn at så kommer graviditeten i løbet af få måneder. Sådan er det også for nogle, men bestemt ikke for alle. ”Kun” 60 % af unge, raske kærestepar opnår graviditet indenfor 3 måneder, og det er vel at mærke, når de har sex på de ”rigtige” tidspunkter. Jeg skriver det her for at berolige jer lidt. Du er selv inde på, at du tænker, at I ikke har haft sex på de rigtige tidspunkter. Det er bare rigtig godt, at du er opmærksom på dette.
Du skriver, at du har forsøgt at blive gravid siden januar, dvs i 5-6 måneder. Da der endnu ikke har været gevinst, har du helt fornuftigt tænkt , om I nu har sex på de rigtige tidspunkter. Appen du fortæller om, kender jeg ikke, men jeg kan sige nogle generelle ting, der kan øger sandsynligheden for, at du bliver gravid så hurtigt som muligt. For at blive gravid, skal kvinden have sex i samme periode, som hun har ægløsning. Ægløsning sker ca 14 dage før menstruationens første dag. Du havde din menstruations første dag d 23/6, dvs så havde du formentlig din ægløsning omkring d 9/6. D. 21/7 mener du, at du igen får din menstruation. Der vil så nok være en ægløsning omkring d. 7/7, så i dagene op til den 7, vil det være en god idé at have sex med din kæreste, altså gerne hver dag. Man kan ikke have for meget sex, og der findes ingen forkerte samlejestillinger. Når nu du kan sige præcist, hvornår din næste menstruation kommer, så går jeg ud fra at dine menstruationer er regelmæssige. Ud over at bruge denne her ”tællemetode” til at regne ud hvornår næste ægløsning kommer, kan man (som du også selv nævner)  købe ægløsningstests på apoteket. De måler et bestemt hormon i urinen, og testen bruges den dag man forventer, at man har ægløsning. Testen kan være god, hvis man ikke har regelmæssige menstruationer.
Se alt det her kan godt virke lidt teknisk og måske ikke så romantisk. Hvis I gerne vil lade kalender og test ligge, så vil jeg sige at sandsynligheden for at du bliver gravid indenfor det næste år er ret stor, hvis I har regelmæssig sex, altså 2-3 gange ugentlig.
Det I ellers kan gøre er at leve sundt, dvs spise sundt, dyrke motion og lade være med at ryge. Du bør også tage folinsyretabletter allerede nu, og dem kan du bla. købe på apoteket.
Jeg kan godt høre, at du er frustreret over, at du ikke er blevet gravid endnu. Og jeg tror, at grunden til at du kalder dig ulykkelig her er fordi, at du er bekymret for, om du nogensinde bliver gravid. Tanken om ikke at kunne blive gravid og ikke få et barn gør dig ulykkelig. Jeg tror dog, at det nok skal lykkes for jer, jeg har ikke grund til at tro andet! Selvom det sikkert fylder meget i din/jeres tilværelse, så prøv stadig at nyd hinanden. Prøv at tro på, at du før eller siden nok skal blive gravid, det er bare et spørgsmål om tid.
Hvis du ikke er blevet gravid indenfor de næste 9 måneder på trods af regelmæssig sex, synes jeg, at du kan snakke med din læge om det.
Go sommer til jer!
Kathrine