Hvor længe vare det

brevkassespørgsmål

Hvor længe vare det

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

hej jeg har et forkølelses sår.. to faktisk (lidt små) i siderne af mine læber.. ville spørgere hvor længe udbrydet vare, og om hvor længe man se se og mærke det. Vil ikke gå ud i offentligheden pga det:(

Svar:

Hejsa

Mange tak for dit spørgsmål. Sår i siderne af munden er sjældent rart og det lyder som om det påvirker dig meget, når du ikke har lyst til at gå ud så længe de er der.

Jeg kan dog være i tvivl om der er tale om forkølelsessår, revner eller børnesår.

Forkølelsessår skyldes en infektion med det der hedder herpes. Huden brænder og der kommer nogle små blæner, der så bliver til sår. Den brændende og svidende fornemmelse er karakteristisk. Forkølelsessår kan komme igen og igen samme sted typisk, da herpes er en virus, der bliver i området og aktiveres ved fx stress. Er det denne slags sår kan du købe specielt plaster og creme, zovir, på apoteket, også for at undgå at smitte.

Er det sår, der er kommet i forbindelse med en forkølelse, kan det sagtens bare være små ømme revner, der heler med plejende læbebalsam.

Kommer der istedet skorper og mange sår evt. med gullige kanter er det børnesår og det skal smøres med en anden slags salve, der fåes på recept ved lægen.

Hvis det varer længere tid en 10-14 dage eller der er forværring, vil jeg anbefale, at du får en tid ved lægen.

Rigtig god bedring.

Med venlig hilsen

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål