Hvor længe hæmmer alkohollen forbrænding efter druktur
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Brevkasse. Vi var to veninder der snakkede om hvor mange dage der går fra man har været fuld og til man igen kan forbrænde fedt osv. ved motion?. Altså hvis jeg drikker lørdag aften hvornår vil mine løbeture og fodboldtræning så gavne igen?? For har hørt noget om at alkohollen hæmmer forbrændingen. Er det egentlig en god ide og løbe dagene inden og efter en druktur? Altså vil det få forbrændingen af alkohollen sat hurtigere igang?. Håber I kan fortælle mig lidt om det, da dt betyder meget for mig. Træner en del- løber gerne 3-4 gange 4,7 km om ugen og 1,5 times fodboldtræning. Nu skal jeg "Uheldigvis" til fest (drikke) de kommende 3 weekender ( kun en dag i hver weekend). Vil det ødelægge min kondition og øsnket vægttab? vil gerne tabe et par kilo- er 161 og vejer 63-64. Prøver og tabe mig ved at spise sundere- kun slik og is osv. i weekenden, og træne mere. Så er lidt ked af hvis mit vægttab/kondition vil blive ødelagt af det...... :(

Svar:
Kære veninder,
Beklager at I får svaret lidt sent, men der har været ferie i brevkassen.
Jeg tror der er mange der tænker over jeres spørgsmål. Det er noget der altid har været debatteret og noget, som er vigtigt at tænke over. Altså kombinationen af alkohol og motion.
Flere studier viser, at det, at dyrke motion efter en druktur, kan ændre sammensætningen i blodet og derfor ikke er godt. Samtidig er det vist, at når man har drukket alkohol så kommer der mindre blod til musklerne og de optager syre i stedet for sukker, som de ellers skal leve af. Derfor kan dine muskler, i f.eks. benene, ikke præstere så meget, som normalt. Derudover så er kroppen langsommere til at danne proteiner, som musklerne er opbygget af. Musklerne er derfor svagere og mere udsatte for skader og kramper. Så det kan være farligt at presse dem til mere end de kan holde til. Derfor synes jeg, at det vil være bedst for dig, at holde dig fra træning det første døgn efter en druktur. Hvis du drikker alkohol lørdag aften, skal du vente med træning til mandag eftermiddag.
Med hensyn til dagen før og op til en druktur, så kan du roligt træne som du plejer. Her er din krop helt i form som normalt. Men når man træner samme dag, som man skal drikke alkohol, er det vigtigt at man husker at drikke meget væske. Også meget mere end du er vant til. Alkohol suger væsken ud af din krop og træning op til vil kun give større risiko for dehydrering.
Kroppen fungerer egentlig meget simpelt og vælger hele tiden hvad der er vigtigst at forholde sig til. Når den forbrænder alkohol koncentrerer den sig mest om det, og forbrændningen af fedt og kulhydrater vil derfor være mindre i den periode. Det vil være mest i det første døgn.
Men derudover indeholde alkoholen i sig selv også en masse kulhydrater, som jo også kommer oveni regnskabet.
Alt i alt er det svært at tabe sig, hvis man samtidig drikker alkohol. Når der er fester hver weekend og når veninderne godt kan drikke, kan det være svært at holde sig fra det, men dit vægttab vil gå hurtigere når du ikke drikker. Samtidig vil jeg nævne at din højde og din vægt passer godt sammen og at du ikke er overvægtig.
Håber I kan bruge mit svar til at planlægge træning og drukture fremover.
Venlige hilsner fra Line