Hvidt klamt i skede.. ;(

brevkassespørgsmål

Hvidt klamt i skede.. ;(

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

-Heji Cyperhus :) Jeg er 11 år og da jeg var på toilettet for et par år siden så jeg der var noget hvidt i min skede. Jeg kiggede efter og der var kun kommet mere. Jeg prøver at fjerne det men det kommer igen Jeg vil ikke sige noget til min mor det er for pingeligt! Hvad er det? Knus pigen!

Svar:

Hej pigen!

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du skriver herind, når der er noget, du er i tvivl om. Når der er noget hvidt i din skede tænker jeg, at det kan være to ting.

Enten kan det være almindeligt udflåd, som kommer, når man går i puberteten og hvis du ikke har fået din menstruation endnu, så kan det være et tegn på at du snart skal have din første menstruation. Det kan være gennemsigtigt eller mere hvidt. Nogle gange er udflådet lidt tykkere og nogle gange lidt tyndere. Det ændrer sig nemlig i løbet af menstruationscyklus. Det dannes hele tiden, så derfor kommer det igen, hvis man fjerner det. Hvis du er træt af, at det kommer i trusserne, kan du bruge et trusseindlæg.

Så jeg synes helt sikkert at du skal fortælle din mor om det og husk på at hun har oplevet det samme, dengang hun kom i puberteten. Så kan hun også hjælpe dig med at få købt nogle trusseindlæg eller bind..:)

Eller også kan det være svamp. Så er det hvide klumpet eller grynet. Man vil ofte også være rød og have kløe i skeden når man har svamp. Svamp er rigtig almindeligt. Næsten alle piger/kvinder har haft det på et tidspunkt i deres liv. Det behandles meget nemt med noget medicin, som kan købes på apoteket.

Hvis du stadig er i tvivl om det er det ene eller det andet, synes jeg, du skal prøve at spørge din mor alligevel. Hun kender helt sikkert til det, og derfor er det ikke så pinligt. Hun kan også hjælpe dig med at købe medicinen på apoteket, hvis det er svamp, du har.

Jeg håber, du kan bruge mit svar!

Kærlig hlisen Christine