Hvidt hår i ung alder
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg er en dreng på 15. Mine venner og jeg selv har bemærket, at jeg har fået lidt gråt hår bag på hovedet og i toppen. Ærligt, så er jeg lidt bange for, at flere vil vokse ud.
Det eneste medicin jeg får er 2x35 mg D-vitamin og en multi.
hvad kan der skyldes, hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål.
At skifte hårfarve til gråt hår er en naturlig del af livet, men det er noget der optræder sent i livet. Du har sikkert lagt mærke til at alle gamle mennesker har gråt eller hvidt hår. Det er interessant at gråt har faktisk ikke er gråt, men er en blanding af hvide hår og sorte hår. Man kan se det hvis man hiver nogle enkelte går ud.
Hårfarven kan nogle gange skifte tidligt i livet, f.eks fødes alle børn med mørkt hår. Efterhånden får man den hårfarve som man har arvet fra sine forældre. Der er nogle hårfarver som trumfer andre. Sort trumfer ofte blond, og blond trumfer ofte rødt hår. Dvs at hvis din ene forældre har sort hår og den anden har blond hår, så er der stor chance for at du selv vil være mørkhåret (sort eller mørkeblond). Den endelige hårfarve får man i løbet af puberteten, og hvis man som barn har været lyshåret og pludselig oplevet at håret bliver mere gråt, så kan det være fordi man begynder at have flere sorte hår imellem de hvide.  Håret bliver typisk også lysere (afbleget) om sommeren fordi man får meget sol. Hvis du har ændret levestil, så du sidder mere inde foran komputeren eller ikke er så meget ude som tidligere, kan det også give mørkere hår, og din hud vil være lysere, så dit hår fremstår endnu mørkere.
Der er nogle familier, som har tendens til tidligt at få gråt hår, og andre familier hvor man tidligt bliver skaldede. Det kan være en god ide at spørge hvordan ens far eller mor's hårpragt var da de var unge, for der er en arvelig tendens for sådan noget.
Hvis du ønsker yderligere råd og behandling omkring hår, så kan det være en god ide at tale med en frisør, de er trods alt eksperter på området.
En sjælden gang imellem kan gråt hår ses som led i en sygdom, typisk ændret stofskifte/immun-behandling eller ved komplekse sygdomsbilleder (syndromer). Hvis der ikke er anden oplagt forklaring, og du har talt med dine forældre og frisøren, så kan det være du skal til din egen læge og høre om det er noget der skal udredes yderligere.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål,
Mvh David