Hvad sker der?
brevkassespørgsmål af
Ida
12 år
hej!
jeg har undret mig over at jeg ikke har fået min menstruation endu, fordi jeg vejer over 45 kg. Og min BMI er over 18. Min BMI er 18.66. Håber en eller anden kan svarer
vh Ida

Svar:
Hej Ida!
Det er intet mærkeligt med at du ikke har fået din første menstruation endnu, og faktisk helt normalt frem til 16-årsalderen. Hvis du har andre pubertetstegn, såsom bryster i udvikling og udflåd, så er der god sandsynlighed for at din mestruation er på vej inden længe.
Og hvad er menstruation egentlig? Det er en slags indre foring i livmoderen af blod og væv, som kroppen skiller sig af med når ægget fra ægløsningen ikke er blevet befrugtet med en sædcelle. De første 1-2 år efter at menstruationen er startet for første gang, så er det meget almindeligt at den er uregelmæssig. Under puberteten ændrer sig balancen af kvindelig kønshormon, og når kroppen har vænnet sig til det, ændrer sig hormonerne på nogenlunde samme vis hver måned og menstruationerne bliver regelmæssige, det vil sige kommer med stort set det samme antal dages mellemrum. Her får en kvinde ægløsning typisk cirka hver 4. uge og typisk 2 uger efter ægløsning kommer menstruationen.
Så tag den med ro! Det er helt okej at du ikke har fået din menstruation endnu, og faktisk helt normalt indtil at du bliver 16 år.
Mvh
Rebecka