Hvad kan det være?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.. Jeg ved det er dumt, men sent i går aftes kastede jeg op med vilje (for første gang), og nu har jeg sådan nogen røde prikker omkring øjnene og i panden. Jeg har aldrig haft dem før og de var der heller ikke igår aftes. Kan det have noget med at jeg kastede op at gøre? Eller hvad kan det ellers være?

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du skriver til Cyberhus med dine bekymringer... og omkring de røde prikker om dine øjne og i din pande, så tror jeg at det er små hud løsninger fordi du har kastet op og de små blodkar ikke har kunnet tåle det høje tryk og derfor brister. De vil snart gå væk igen og hvis ikke må du lige kontakte din læge.
Det er vigtigt at du ikke har feber mens du har dem, så skal man straks til læge, fordi så kan det være noget andet.
Det bekymrer mig en smule, at du synes, du havde brug for at kaste op. Du skriver, at det er første gang, og at du godt selv ved,at det var dumt. Der er mange unge, der lige skal prøve det fordi det er en nem måde at komme af med sin dårlige samvittighed og sin frygt for at tage på. Men pas på for pludselig kan man slet ikke stoppe igen og så har man dårlig samvittighed og frygt for at tage på næsten hver gang man har spist og så kommer det med at kaste op til at tage overhånd, og man kommer ud i en spiseforstyrrelse og de kan være svære at komme af med igen.
Man skader sin krop med det og ødelægger både tænder og spiserør med mavesyren. Så jeg håber virkelig at det blev første og sidste gang.
Hvis du synes det med kosten er blevet et problem, så synes jeg du skal kontakte din egen læge for en samtale. Det kunne også være rigtig fint, hvis du prøvede at skrive anonymt med en voksen rådgiver i vores chat, fordi så kan du få snakket om og ikke gå at putte med. Hvis man gør det, så kan problemerne vokse sig for store.
Mvh Malene