Hvad fejler jeg og er det farligt?

brevkassespørgsmål

Hvad fejler jeg og er det farligt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Hej, jeg kan læse at i ikke besvare spørgsmål, hvis de omhandler spiseforstyrrelser. Og det gør mig lidt i tvivl om hvor jeg skal skriv, for mit spørgsmål omhandler i spiseforstyrrelser og så alligevel for jeg har haft spiseforstyrrels, for to år siden. Eller det vil sige, jeg har aldrig fået af vide at jeg havde det, men jeg spiste stort set kun aftensmad, men idag kæmper jeg med at spise mere. Jeg har aldrig sagt det til nogen. Undskyld jeg skriver så meget om det, da det var mening det var noget andet jeg ville spørger om, men det kan måske være relevant for svaret. Når men her kommer det så. Som sagt ved jeg ikke havd jeg fejler om det er farligt, men jeg vil prøve at forklare det så godt som muligt.

1) Nogen gange eller nok nærmer ofte (en til to gangen om måned) sortner det for mine øjne, på den måde at jeg måske er i gang med at gå og så sortner det for mine øjne, så jeg intet kan se og lydené forsvinder. Så jeg standser og så bliver jeg svimmel og kæmper for at holde mig oppe, f.eks ved at holde fast i bordet eller sætte mig ned, hvis jeg er ved en stol. Og så kan jeg stå og se og hører igen. Alt det varer kun de 20-30 sek. Jeg har en gang oplevet at jeg faldt sammen, imens jeg var svimmel eller det vil sige jeg nærmest bare falder samme så jeg sidder på hug og så kan jeg rejse mig med det samme og føler mig som det ikke er sket.

2) En anden ting som sker, er at jeg har det varmere ind andre mennesker. Og jeg ved ikke om det er det der er skyld i at jeg får det dårligt, der er lidt svært at forklare men her kommer nogle eksempler. jeg var på en musikskole og vi øvede, alle synes der var varmt og midt i en pause fik jeg det lidt dårligt, men tænkte at ville forsvinde igen, men da pausen var forbi og vi begyndte at spille igen, kunne jeg ikke så jeg satte mig ned for ikke at miste balancen. Efter 2 min. Skulle vi oven på og jeg havde rigtig svært ved det. Og jeg blev nød til at holde i Gelænderet. Jeg fik et glas saftevand og et lille stykke kage, men det fik jeg kvalme af. Svimmelheden forsvandt men jeg var træt og ør i hovdet. Et andet eks. er da jeg var på museum med klassen og vi var i gang med en rundvisning. og et af de rum vi standsede i var varme og imens han stod og fortalte, blev jeg svimmel og satte mig ned, det var der mange som gjorde så ingen opdagede at jeg var dårlig. Det gik hurtigere væk, ind den anden gang men jeg var stadigvæk ør og træt bagefter. den sidste gang det er sket var til gymnastik i skolen. vi var gået over til en anden idrætshal, ind den vi plejer og det var fint nok, men da vi så kom der ind, var der varmt, og under en øvelse fik jeg det igen dårligt og blev nød til at sætte mig, vi legede en form for fange leg og de opdagede det ved at jeg stoppede med at løbe. Så jeg blev som sagt sat over ved en væk. Om der slappede jeg så af, men på et tidspunk ville jeg gerne have noget at drikke og så en lærer kom hen for at vise mig hvor det var og vi skulle igennem en anden sal hvor en kamp var igang og vi skulle gå på en meget smal linje for til den ene side var publikum og den anden side var banen. Og min lærer gik bag mig og holdt fast i mig, for jeg kunne ikke gå lige. Jeg slingrede vil nærmest afsted. Jeg fik noget vand og blev siddenne lidt og så samme tur tilbage. Denne gang var jeg også trtæ og ør bagefter. Alle disse tre gange er sket inden for de sidste to år.

Det skal lige siges at jeg ikke træner så meget længer og tænkte om det er min skyld at alt der er sker og at det bare skal trænes væk.

Håber i vil svare og kan hjælpe mig med hvad der sker osv.

Hilsen den forvirret pige.

Svar:

Hej med dig

For det første vil jeg sige, at jeg ikke synes, at du skal være særligt bekymret. Unge mennesker, ligesom dig selv, kan fra tid til anden opleve at blive svimle, trætte og forkvalmede og som regel er det helt ufarligt. Du skriver også, at det kan sortne for øjnene en gang imellem, hvorefter du bliver svimmel. Dette plejer heller ikke at være farligt. Mange mennesker kan opleve sådan noget, hvis rejser sig hurtigt fra en stol, eller hvis de står op i længere tid. Så kan man tænke på at rejse sig langsommere op, og sørge for at bevæge benene lidt, hvis man står stille i længere tid. Det kan ikke trænes væk, og det er under ingen omstændigheder din skyld, at du oplever disse ting. Det gør nogen bare mere end andre. Hvis du oplever, at problemerne bliver værre, eller måske bare bliver bange og angst, så synes jeg, at du skal tale med din læge om det.

Du skriver i indledningen til dit spørgsmål, at du måske har haft en spiseforstyrrelse for 2 år siden, men, at det ikke er noget, som du har fået at vide af andre. Måske har du tænkt, at en spisefortyrrelse kunne have sammenhæng med de ting, som du har oplevet med svimmelhed, ørhed, træthed og sortnen for øjnene? Jeg ved godt, at du ikke spørger direkte, men når du selv nævner, at det kan være relevant for svaret, så tolker jeg det sådan.

Som udgangspunkt vil jeg sige, at de ting du oplever ikke hænger sammen med en spiseforstyrrelse. Der findes simpelthen mange mennesker, der spiser ganske normalt og kan opleve meget at det samme alligevel. Omvendt kan man, hvis man spiser meget lidt i længere tid, lettere gå "sukkerkold", dvs mangle sukker og næring til hjernen, så man bliver træt og svimmel. Du skriver, at du "kæmper" med at spise mere idag. Hvis du er bekymret for, om du spiser spiser nok eller måske har en spiseforstyrrelse, er du velkommen til at skrive til chatten her på Cyberhus. Du kan også klikke ind på www.lmsspiseforstyrrelser.dk og læse mere om de forskellige spiseforstyrrelser og symptomer, og måske ad den vej blive klogere på, om du har et problem, som du måske skal have hjælp til at løse.

Mange tak for dit spørgsmål, og jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen Jens-Christian

Jens-Christians billede
Jens Christian har svaret på dette spørgsmål