Hvad fejler jeg?
brevkassespørgsmål af
J
17 år
For fire uger siden blev jeg omskåret pga. forhudsforsnævring, og det er jeg sådan set også glad nok for, fordi jeg havde aldrig kunnet trække forhuden tilbage. Det meste af trådene er også faldet ud, der sidder dog stadig nogle klumper af det her og der.
Men når jeg trækker det hud, der sidder på skaftet, tilbage, sidder der et modbydeligt lag af noget hvidt snask på den øvre halvdel af skaftet, lige bag penishovedet. Jeg har prøvet at vaske det af i badet og med en vatpind, men det sidder alt for godt fast. Jeg har allerhøjst lige kunnet skrabe en lille del af det værste af, men området, hvori det sidder, er så følsomt, at det gør ondt at prøve at fjerne det på anden vis. Jeg overvejede om det var svamp, hvilket det nok er? Men det sidder ikke på penishovedet - og det var ellers det jeg fandt noget om på nettet. Dog er der på penishovedet en lille plamage, hvor det ser ud som om at huden er slidt lidt i, men det kunne måske også have noget med svamp at gøre, men det tror jeg bare ikke, for det er dog ikke noget man kan skrabe væk, altså det føles som en del af huden. Det er hvidt og ligner bittesmå skaller.
Jeg håber jeg kan finde svar på hvad jeg fejler og få det væk, så jeg endelig kan blive glad for min penis... Det skal også lige siges, at ingen af delene har irriteret mig eller gør ondt, det er blot virkelig væmmeligt. Jeg har aldrig haft infektion eller svamp før, så jeg er lidt på bar bund. På forhånd, tak for svar.
/J

Svar:
Hej med dig
Du er blevet opereret for forhudsforsnævring og har nu overvejelser omkring et hvidt lag, som sidder lige bag penishovedet. Det har ikke irrirteret eller gjort ondt.
Jeg må sige, at jeg som læge vil være nødt til at tage et kig på din penis for et give dig det optimale svar på, hvad det er. Det kan din læge hjælpe dig med, hvis du bestiller en tid til undersøgelse hos ham/hende.
Ud fra det, som du fortæller, lyder det ikke som hverken svamp eller nakkeost. Da det ikke kan skrabes af/vaskes af. Der findes noget, som hedder 'spiculae glandis'. Som er helt normalt at have på penis lige bag penishovedet. Det er knopper i penishuden/slimhinden pga. små talgkirtler. Det er fuldstændigt normalt. De fleste mænds penisser har det i mere eller mindre grad. Måske kunne det være det? Prøv at søge det frem på google.
Noget andet kan være, at dit penishovede lige nu er ekstra meget følsomt - fordi det i 17år har været dækket med hud og derfor meget let stimuleres ved berøring (er dog ikke helt sikker på, om du kunne trække forhuden tilbage inden operation). Det skal du selvfølgelig vænne dig til penishovedet er blottet gg den ekstra følsomhed vil sandsynligvis tilpasse sig og blive mindre udtalt med tiden.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og bliver glad for din penis. Held og lykke fremover
Vh Jens