Hvad er det for noget?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse. Jeg hedder Tatiana, og jeg er lige fyldt 13 år igår. Men det er sådan at min storebror på 17 år begyndte og forandre sig for ca 2 år siden. Han blev indelukket og forsøgte at tage sit eget liv flere gange. Det var noget jeg blev ked af. Men han blev mere og mere anderledes og han kom på en psykiatrisk afdeling. Diagnosen var skizofreni. Jeg går jo hver dag og oplever ham anderledes end alle andre. Men så tænkte jeg på hvad er skizofreni egentlig? Sidder det i hjernen? Er det farligt for andre end ham selv når han endnu engang vil tage sit eget liv? Undskyld mit dumme spørgsmål. Sommer knus fra Tatiana

Svar:
Kære Tatiana,
Det er bestemt ikke dumme spørgsmål og jeg vil hjertens gerne forsøge at svare på dem.
Først vil jeg lige fortælle dig at jeg sagtens kan forstå dine tanker. Det er en meget alvorlig diagnose din bror har fået og det er godt du tør stille spørgsmål omkring det.
Skitzofreni er en sygdom i hjernen. Hvis du har haft kemi i skolen, så handler det om at nogle forskellige kemiske stoffer ikke arbejder rigtigt sammen i hjernen hos din bror. Så kan man blive anderledes. Din bror har jo tidligere været helt normal og så i teenage alderen vil skitzofrene langsomt ændre sig og blive syge. Når man har den sygdom er man ofte meget træt, man kan ikke koncentrere sig så lang tid ad gangen og man kan ikke tage hurtige beslutninger og ændre planer så hurtigt.
I perioder bliver skitzofrene mere syge og vil se ting, som ikke er der, eller, som du fortæller, forsøge at tage deres eget liv.
Når din bror vil tage hans eget liv er det ikke farligt for andre. Men i perioder vil han være mere syg og så vil han nok blive indlagt på psykiatrisk hospital. Her vil man passe på ham og sørge for at han ikke gør skade på sig selv eller andre.
Men, Tatiana, mange skitzofrene har også perioder hvor de tager deres medicin og derfor ikke er så syge. Men din bror vil være syg resten af livet og du vil opleve at han sviger meget. Nogen gange er han lidt som du husker ham fra før og andre gange vil han være meget anderledes og skal måske indlægges.
Du kan også altid snakke med dine forældre om det og også de læger, som behandler din bror, kan snakke med dig. Og hvis du en dag sidder og har brug for at snakke med en helt anden voksen, som også gerne vil lytte, så prøv chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske vil det også være rart for dig.
Håber du kan bruge mit svar og at din bror får det bedre.
Venlige hilsner fra Line