Hvad er det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej brevkasse :-) Jeg er en dreng på tretten, som forleden kiggede på min penis eller rettere sagt mine klunker. På min ene klunke er der en form for ting der sidder fast til den anden det mærker som noget brusk eller sådan noget? hvad kan det være, er det normalt eller er der en orsag til at det er kommet? Mvh. Drengen på tretten! :-)

Svar:
Kære dreng på 13.
Tak for dit spørgsmål - jeg skal prøve at besvare det så godt jeg kan. Det er altid lidt svært at finde ud af hvad ting er, når man ikke kan se dem, men lad os prøve alligevel :-)
Ud fra dét du beskriver er det svært for mig at se om det sidder udenfor pungen eller indeni?
Hvis det sidder udenpå huden lyder det ikke umiddelbart som noget der normalt skal være der, og så synes jeg da helt sikkert, at du skal få det undersøgt hos din læge.
Hvis det sidder indeni, er der flere muligheder. Indeni pungen ligger testiklen. Ovenpå testiklen ligger bi-testiklen som ender i sædstrengen. Det kan man mærke hvis man mærker efter øverst på testiklen og op efter. Det er ikke fuldstændig blødt at røre ved, men heller ikke stenhårdt. Du kan hurtigt finde ud af om det er det, du har mærket ved at tjekke i den anden side - der sidder nemlig en bi-testikel på hver testikel. Hvis det er dét du har mærket, er alt fuldstændig normalt :-)
Hvis det kun er i den ene side, kan det være en lille vandblære, du har fået. Den vil måske føles lidt mere rund og som om du kan smutte den med fingrene. Den kan sidde alle steder i pungen og er oftest uskadelig. Dog er det en meget god idé at få en læge til at mærke på den, så man kan udelukke andre ting.
Jeg tror ikke du skal være bekymret, men det er nok en meget god idé at spørge din læge til råds, hvis det altså ikke bare er din bi-testikel.
Håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Mette