Hukommelses tab?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse. Jeg er 15 år gammel og jeg tror jeg lider af en slags hukommelses tab. Det længste tilbage jeg kan huske er fra jeg var omkring 14, hvilket jo ikke er særlig langt. Hver gang jeg spørge nogen fra min familie om noget fra jeg var lille, så er min måde at huske det på helt forkert, og det eneste jeg kan huske fra jeg var lille er det som min familie tit snakker/minder mig om. Jeg har fortalt mine forældre om det, men de siger bare "jamen det er klart, det er jo længe siden" men jeg har det bare lide sådan at det ikke rigtigt kan passe, eller kan det? Er det så længe siden jeg bare har glemt det? Nogle gange får jeg også ligesom små "klip" ind i hovedet af min barndom, men jeg ved ikke om det er som alle de andre minder som jeg husker helt forkert, og jeg tør ikke spørge mine forældre om det passer for det er ikke ligefrem gode "klip" jeg husker. Hvad skal jeg gøre? Hvordan kommer jeg til at huske igen? Jeg har også haft alle mulige tanker om at jeg kunne være hjerneskadet eller have en kræft kunde siddende i mit hukommelses center i hjernen, kan det passe? Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, for det er virkelig fustrerene ikke at kunne huske halvdelen af mit liv!!! Mange hilsner E.

Svar:
Kære E.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er frustrerende ikke at kunne huske ordentligt. Det er godt du skriver herind, så vi kan finde ud af hvad du skal gøre.
Du har ret i, at det ikke er særlig langt tilbage, du kan huske og normalt kan man også huske lidt mere end dét du beskriver. Hukommelsestab kan skyldes en hel masse ting og kan ramme folk i alle aldre. Det kan både skyldes alvorlige og mindre alvorlige ting.
Det er derfor vigtigt for dig at blive undersøgt hos din læge, så det kan blive udelukket at der er noget alvorligt galt. Det er yderst sjældent at kræftknuder i hjernen rammer unge i din alder, men der vil altid være en lille risiko og derfor er det en god idé at blive undersøgt.
Du kan jo også fortælle din læge om de "klip" du har haft fra din barndom, der ikke har været så rare. Kan der være sket noget da du var yngre, der kan have chokeret dig så meget, at din krop og hjerne har haft brug for at glemme, og det derfor er dét der er grunden til at du ikke kan huske så langt tilbage?
Hvis der er noget du har brug for at tale med en voksen om, kan du også bruge chatten herinde.
Mht. hvordan du kommer til at huske igen kan det hjælpe at tale med én du stoler på, som har været til stede i din barndom og som kender historien. Det kan også hjælpe at besøge steder du har været som barn eller høre noget musik fra dengang. Det hjælper hjernen på vej når den nu har lidt svært ved at komme i gang selv.
Jeg håber du finder en løsning på det og held og lykke med det hele :-)
De bedste hilsner fra Mette