HSV-type II, menstruation, blod og slim i afføring
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej =) Det er et lidt langt oplæg til spørgsmålene, men det er også lidt af en tur jeg har været igennem og ønsker derfor at beskrive den bedst muligt, for bedst mulige svar =) I dec2012 blev jeg smittet med herpes(type II) og havde et meget voldsomt udbrud. Det sad i urinrøret, skeden og endetarmen, hvortil jeg ikke kunne andet end at ligge på siden i 8 dage, høj feber og ledsmerter =( De første 2 måneder var jeg næsten konstant i behandling med Valaciclovir, da det kom igen og igen. Ikke nok med at blærerne kom igen, så kom min menstruation også igen og igen! Jeg er på p-piller og har aldrig haft problemer på den front. De første 5 uger jeg var ramt, havde jeg menstruation 3x5 dage, hvor pauserne startede lidt før de"udbrudsfri" perioder. De lignede stort set mine "normale" menstruationer, bortset fra den første dag, hvor det var tykt og brunt (underligt) . Fik også lige en enkelt blærer på ballen som på få dage forvandlede sig til et betændt sår på størrelse med en 5krone. For 4-5 dage siden, fik jeg et nyt udbrud efter 1½ måned uden blærer. Der sidder 3-4 storer blærer i mellemkødet. For 3 dage siden begyndte jeg at få brun udflåd fra skeden og i dag har jeg fået slim og blod i min afføring. Jeg har i 3-4 måneder døjet med uregelmæssig afføring, pga dårlige korstvaner (for lidt mad pga, manglende appetit og for meget kaffe), men nu har det faktisk været nogenlunde reglmæssigt de sidste 3 uger. Jeg har ingen smerter, men ufattelig meget luft i maven. -Først vil jeg lige hører om I kan fortælle mig, hvorfor jeg får menstruation/underlig mørk brun udflåd når min HSV bryder ud? Er det HSV'en der laver kuk i mit system, eller hva dælen sker der siden mine p-piller ikke slår til? Min læge havde ingen forklaring på dette. -Jeg er også nysgerrig på at hører hvordan min krop kan producere alt det "blod" (tænkte på min første oplevelse med 15 dage på 5 uger) -Dernæst er jeg faktisk en smule bekymret over min blodige afføring, kan det være HSV der skaber det? (jeg har selfølgelig kontaktet egen læge som vender tilbage) Nu hvor jeg er i gang vil jeg meget gerne spørge om i kender nogle "gode råd" til at holde de fremtidige HSV-udbrud lidt på afstand. Jeg tænkte evt kostændringer? Gamle husmoderråd? Jeg er villig til at afprøve det meste, for det tærer på psyken når ens underliv konstant føles i flammer og ens sexlyst og liv, er en by i Rusland. På forhånd mange tak for svaret, og "thumbs up" til jer for det flotte stykke arbejde i yder!

Svar:
Hej med dig
Sikker en træls omgang du har været igennem! Det er alletiders du søger hjælp her og jeg skal prøve at svare dig så godt jeg kan. Jeg hører dig stille fire spørgsmål, så jeg har delt svaret op i fire dele.
1. Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor du får det brune udflåd. Jeg kan ikke læse mig til det i klassiske beskrivelser af herpes-infektioner. Du skriver ikke hvorvidt du har været til en hudlæge, men jeg synes det ville være en rigtig god ide. Du kan spørge om udflåddet og om forebyggende medicinsk behandling - se nedenfor.
2. Hos en ung kvinde som dig er det ikke noget problem at gendanne blodet, men du skal sørge for at spise varieret og sørge for at få nok jern (kornprodukter, grønne grøntsager og kød). Hvis du går og er meget træt og evt. mere bleg end vanligt for årstiden kan du få målt din “blodprocent” hos din egen læge.
3. Det er godt du har kontaktet din læge ang. den blodige afføring. Det kan skyldes at de sår fra herpesinfektionen i endetarmen har svært ved at hele og fortsat bløde en smule. Det er en mulighed, men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.
4. De klassiske to ting der kan udløse et udbrud er stress og menstruation, men ligesom ved forkølelsessår, så kan man opleve at visse fødevarer eller ting i omgivelserne kan provokere et udbrud. Det er ikke noget man kan undersøge ved lægen, men noget man måske finder ud af efterhånden. Jeg kan i øvrigt berolige dig med at hos de fleste så aftager hyppigheden af udbrud med tiden så det til sidst kan gå mange år i mellem, eller de helt ophører.
Det lyder som om du allerede har haft ét udbrud efter den første omgang, så hvis du får et mere vil der formentligt være mulighed for at starte forebyggende behandling, fx med valaciclovir i lav dosis dagligt. Det er noget en hudlæge skal vurdere. Din læge kan evt. anbefale dig en hudlæge, men faktisk er det ikke nødvendigt med henvisning til netop hudlæger.
Håber du kan bruge det til noget. Jeg håber der kommer styr på det så du kan nyde livet og foråret der må være lige på trapperne!
Bedste hilsner
Asger