Hosteanfald
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Der er noget jeg længe gerne har villet spørge om. Det er sådan, at jeg rigtig tit ud af det blå får hosteanfald. Og så alligevel ikke rigtig ud af det blå. Jeg ved ikke helt hvordan og hvorfor men det er som om jeg er rigtig bange for at få hosteanfald, og det ligesom er det der udløser det. Lad mig komme med at eksempel:
I dag i skolen skulle vi lave en test i klassen, og der var fuldstænig ro. Jeg havde fuldstændig styr på testen, men pludselig kom jeg til at tænkte: "Hvad hvis jeg fik et hosteanfald lige nu??" og jo mere jeg tænker over det, jo tættere på kan jeg mærke at det kommer. Jeg prøver også virkelig altid at fokusere på noget andet, men det kan jeg bare slet ikke, når jeg ved at det kommer på sådan et træls tidspunkt. Synes altid det kommer ved at jeg først tænker over hvor træls det ville være hvis det skete lige i den situation.. Så går jeg på toilettet og hoster konstant i 3-4 minutter og så er det væk.
Men mit spørgsmål er så - er det psykisk eller fysisk? Hvorfor sker det? Er der noget jeg kan gøre for at det ikke sker så ofte, eller sådan jeg måske kan holde hosten tilbage?
Venlig hilsen mig :)

Svar:
Hej med dig
Du har hosteanfald, som ofte kommer, når du er bange for eller tænker på, om du får hosteanfald. Jeg går ud fra, at du kun får hosteanfald i situationer, der ligner det eksempel, som du så fint har beskrevet her.
Jeg tror, at de hosteanfald, som du oplever er psykisk udløste. Du fortæller, at de ofte kommer, når du tænker på, om det kommer. Hosteanfaldene er også delvis fysiske i og med, at din hostereflex aktiveres ved tanken om det. Jeg tror ikke, at man kan sige enten eller for dit vedkommende, men snarere tale om forbindelsen mellem det psykiske og det fysiske. Via denne kobling kan du aktivere nogle normalt selvregulerende reflekser i kroppen - for dit vedkommende hosterefleksen.
Hvis man har mange hosteanfald i løbet af dagen, kan det blive en ond spiral, hvor luftvejene bliver irriterede og forstærker hosterefleksen.
For at arbejde med at det ikke sker så ofte, vil jeg anbefale dig følgende:
Som du selv er inde på: At tænke over nogle andre ting, når tanken omkring hoste melder sig i den ubelejlige situation. Lav evt. et eller flere ritualer, du gør for dig selv, når tanken melder sig (eksempelvis tæl 7-tabellen til 400, hvad skal jeg lave i weekenden, holde vejret, bækkenbundsøvelser osv.). Det kan være hvad som helst, men du skal finde ud af, hvad der fungerer for dig.
Du vil sikkert opleve, at det kun er i en periode, at det generer dig og om nogle år, vil det nok være gået i sig selv.
Held og lykke med ritualerne og god vind fremover.
Mvh. Jens