Hjælp kan jeg være gravid!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære brevkasse, jeg er meget bange for jeg er gravid da min menstruation skulle have været der for 2 måneder siden!!! Jeg har ikke været sammen med nogen!!! Og her forleden blev jeg svimmel, og jeg har og en nat vågnede jeg med mave smerter og havde ondt i det ene bryst! Jeg har også en mørk streg der går fra min navle og ned til cirka min tissekone... Og jeg har kun haft menstruation en gang! Jeg er mega bange! Jeg vil ikke være gravid!!

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder som om, du er rigtig bange for at være blevet gravid. Det er rigtigt, at nogle af de ting, man kan se ved graviditet er, at menstruationen stopper, man kan få ondt i maven og i brysterne, man kan blive svimmel og få en mørk streg fra navlen til tisekonen. Men hvis du ikke har været sammen med nogen, er der ikke nogen risiko for at du er blevet gravid. Man kan kun blive gravid, hvis man har haft sex med en mand/fyr.
Når man er i din alder er man ved at gå i puberteten. Man får sin første menstruation, og man kan få ret ondt i brysterne. Enten det ene, det andet eller begge to. Efter at man har fået sin første menstruation kan der gå rigtig lang tid før menstruationerne bliver regelmæssige. De første år vil de typisk være meget uregelmæssige, og nogle bløder også meget når de har menstruation. Så får mange også ondt i maven. Det er noget, der for det meste retter sig med tiden.
Hvis du synes, du bliver ved med at være svimmel og have kraftige mavesmerter, synes jeg, du skal fortælle det til din mor, eller en anden voksen, som du er tryg ved. Det er rarest at tale med nogen om det, når man har det rigtig skidt. Så kan I også sammen finde ud af, om det er noget, du skal gå til lægen med, eller om I skal vente og se, om det ikke går over af sig selv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Mange hilsner
Christine