Hjælp hurtigt!!! blærebetændelse ? underlivsbetændelse eller graviditet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Kære brevkasse. Har en del spørgsmål :o( Jeg har i flere uger/et par måneder ca. været oppe og tisser mellem6-8 gange hver nat, og på det sidste også begyndt at tisse en del om dagen :/ Jeg gik til læge 12/4 og fredag den 13 fik jeg at vide det var blærebetændelse.... :o( det har slet ikke sviet når jeg har tisset. Tager ppiller hver aften kl 21.30 og fik noget Pondocillin 500 mg, har prøvet at søge om det har indvirkning - men har ikke fundet noget. Om søndagen får jeg det virkelig dårligt og har diarre, mavekramper og kaster op. Mig og min kærste har haft sex under behandlingen skal det lige siges!. Nu har jeg så ondt/murrende fornemmelse i underlivet og mine brystvorter er SÅ ØMME :´( snøft! Tisser stadig meget, selvom antiobiotika behandlingen er overstået. Hvad skal jeg gøre? (løber også meget, sådan mellem 4-8 km et par gange i ugen og spiller fodbold et par gange i ugen, men burde jeg da ikke blive øm i underlivet af??? :o( . Kan det være underlivsbetændelse ??? Der er en uge til jeg skal holde ppille pause og mine bryster er rimelig spændte - må gå med sports bh :o( Håber i kan råde mig til hvad jeg skal gøre????

Svar:
Kære du,
Godt du skriver ind. Så må jeg se om jeg kan rådgive dig til hvordan du skal tolke din krops signaler.
Når du skriver, at du var til lægen d. 12. og dagen efter fik at vide, at det var blærebetændelse. Så går jeg udfra at lægen har testet din urin og derfor først har kunnet give svar dagen efter. Hvis han/hun har testet din urin og fundet bakterier eller andre forandringer der svarer til blærebetændelse, så kan vi godt regne med det. Du skriver selv, at du ikke har haft svie når du har tisset. Det er helt rigtig tænkt af dig, man har nemlig ofte svie eller smerter når man tisser med blærebetændelse. Men nogen gange er det ikke sådan. Så har man blærebetændelse uden smerterne.
P-piller og Pondocillin kan man sagtens tage samtidig. Man må også gerne have sex selvom man er i behandling for blærebetændelse. Sex kan være med til at give blærebetændelse, men det kan ikke ændre noget når man først har infektionen og er i behandling. Fremover kan det være en god ide at tisse efter hvert samleje. Så mindsker man risiskoen for at få blærebetændelse.
Nu beskriver du så, at du har spændte bryster, tisser mange gange og har haft mavekramper og opkast. Dit løb og fodboldtræning kan ikke forklare symptomerne. Man kan selvfølgelig tisse meget hvis man også drikker rigtig meget. Men 6-8 gange per nat er meget. Når man skal tisse så meget kan det også skyldes sukkersyge eller graviditet. Det kan selvfølgelig også skyldes mange andre ting, men det er de mest almindelige. Sammenholdt med de spændte bryster og kvalmen, så synes jeg du skal tage en graviditets test. Jeg ved godt du er på p-piller, men nogen gange kan man blive gravid på dem alligevel. Du kan købe testene i supermarkederne, men din læge kan også teste dig.
Derudover synes jeg du skal tage til lægen. Han/hun har jo allerede snakket med dig omkring de mange tisseture og vil helt sikkert gerne hjælpe dig videre, nu hvor behandlingen ikke virkede.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line