Hjælp!!! Glemt en p-pille
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkasse Jeg var i seng med min kærste forleden aften, og samme aften glemte jeg min p pille. Fik først taget den sammen med den næste pille dagen efter. så de der 12 timer var overskredet. Det var i min 2 uge af pille pakken. så er det jeg vil spørge om det er muligt at blive gravid? og om hvor stpr muligheden er?. Ligemeget hvad, vil ejg have barnet hvis nu det skulle være gået galt. For vil tage mit ansvar!. Men vil bare meget gerne have svar..... Og så lige nogle andre spørgsmål, -hvor hurtigt indtræder kvalmen? altså hvor længe efter man er blevet gravid? -hvornår får man ømme bryster? Kan man være gravid, selvom man får sin menstration, når den er lidt svagere end den plejer? kan man let blive gravid hvis man tager sine p piller uregelsmæssigt, altså den ene dag kl 22, og så kl 23 eller 01? altså at det kun svinger med nogle timers interval? håber i vil svare mig så snart i kan.....for at jeg får svar

Svar:
Hej Pige.
Sikke en masse spørgsmål, det viser mig du er en pige der tænker over tingene og du tør spørge, det er super godt! Bliv ved med det.
Jeg forsøger at svar dig på et af gangen.
Man skal forsøge at tage p.piller på samme tid hver dag, fx inden man går i seng eller når man står op. Kommer man ud over 36 timer imellem 2 tabl. skal der bruges yderligere prævention, da man så ikke er helt så sikker på ikke at blive uønsket gravid. Er der gået mere end 36 timer fra den sidste pille er der således en risiko for der kommer en ægløsning, og der skal bruges fx kondom indtil der har været en blødning og man er startet op på en ny 21 dages periode.
Muligheden for at du skulle være blevet gravid ved det samleje er enormt lille, nærmest usandsynlig, det er først efter de 36 timer fra sidste pille der opstår en risiko for det.
Kvalme pga graviditet kommer som regel først efter 6 uger graviditet og varer som regel til man er omkrin i 12 uge. nogen længere, andre får slet ikke kvalme.
Ømme bryster kommer i starten af graviditeten, det kan også starte fra man er ca 6 uger henne. Nogle piger får også ømme bryster af p.piller, viste du det?
Nogle piger bløder en lille smule selv om de er gravide, men det er sjældent at det er ligesom når de bløder "normalt". Som oftest er det kun pletblødninger. Når piger er gravide og spiser p.piller, kan de også godt bløde. Men fosteret har svært ved at side fast når slimhinden i livmoderen når de bløder. Den bliver desuden sej og meget svær for ægget at sætte sig fast i når man spiser p.piller.
Nej man kan ikke let blive gravid hvis man spiser sine p.piller som du gør, men der er altid en risiko. Der er ingen prævention der er  100% sikker.
Jeg syntes du lyder som en ansvarlig og fornuftig ung dame, jeg syntes du skulle snakke med en veninde, din mor eller en anden som du har tillid til, så du ikke går og bekymrer dig. Hvis du stadig er usikker på om du er gravid, så synes jeg du skal kontakte din læge, og få taget en graviditetstest, for du skal selvfølgelig ikke fortsætte på p.piller hvis du er blevet gravid.
Du kan også købe en graviditetstest på apoteket. Den koster ca. 60 kroner og kan tages tidligst ti dage efter du havde sex.
Med venlig hilsen
Anette