HJÆLP !!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus :) Jeg har et ret stort problem som jeg gerne vil snakke med dig/ jer om. Jeg håber det her er det rigtige sted og skrive det ! Mit problem er at jeg for et par dage siden fik sådan en træls kilden irration i skeden. Kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er og det piner mig. Jeg føler jeg tit skal på toilet og når jeg så har tisset føler jeg ikke det gør nogen forskel :( Min mor siger at jeg skal drikke meget fordi det måske har nået med min blære afgøre men kan virkelig ikke finde ud af det :=( Jeg ved ikke om det måske har noget at gøre med om man noglegange måske har masseret sig lidt dernede eller i brusebadet med brusseren !! Ved det ikke og jeg er ved at fortvivle :( For der er nemlig heller ingen jeg kan snakke med det om og jeg vil bare gerne have det går væk !!!!!!! Hilsen den sindsyge fortvivlede pige :(

Svar:
Tak fordi du skriver.
Det lyder som om du har fået en betændelse i din blære. Det vil sige, at man har nogle bakterier i blæren som irriterer den og den derfor reagerer så du mærker det, du mærker. Man oplever tit en underlig fornemmelse med irritation i skeden og især dette her du beskriver med at du skal tisse hele tiden, men at der ikke rigtig kommer noget når du så er på toilet.
Som din mor siger, så er der nogle kvinder der har held til - ved at drikke en masse vand - at få skyllet systemet ( altså nyrerne som laver tis og blæren som opbevarer det) igennem så bakterierne forlader blæren. Det er nu langt fra alle det lykkes for på den måde, og hvis det ikke virker, så skal man gå til lægen for at få undersøgt sit tis så man kan se, om der er bakterier i den.
Det er ikke ubehageligt: Man skal bare gå ud på toilettet nede hos lægen og tisse i en bæger. Så undersøger de det i et mikroskop og på en pind der kan sige lidt om hvad der er i den.
Hvis der så er bakterier, skal man have en pinicillin kur som slår bakterierne ihjel.
Det er meget almindeligt for piger og kvinder at få blærebetændelse. Vejen op til blæren er ikke så lang og bakterier kan nemt smutte derop. Det er selvfølgelig tit et spørgsmål om renlighed, men jeg tror nu ikke det er noget der er kommet af at du har masseret dig eller brugt bruseren til at massere dig.
Held og lykke med det.
Mange hilsener, Susanne