Hjerteproblem eller angst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hey, jeg har altid været en sund og sporty type, men har i over et år været rigtig meget inaktiv, og har forkælet den søde tand lidt for meget.
Jeg har nogle daglige symptomer jeg er lidt nervøs for, jeg er begyndt at gå ture, og regner med at begynde at løbe, så jeg kan komme i form igen, men der er nogle syptomer jeg er lidt nervøs for, bare når jeg går kan jeg få en slags krampe i halsen og meget slemt mærke min puls, skyldes det min meget dårlige form?
Jeg lider af angst for hjertekar-sygdom, men jeg mener... Der kan vel ikke være noget galt med mit hjerte når jeg kan lave "sprællemænd" i 60 sek, godt nok kan jeg blive lidt svimmel efter, hvilken jeg også kan når jeg dyrker motion, og mit hjerte kan engang imellem banke ekstremt hurtigt, hvis jeg sidder ned, og så dyrker en smule, men ikke for hård motion, og jeg så hurtigt sætter mig ned, tyder det på at der er noget galt, ofte for jeg hjertebanken... Men det er nok min underbevisthed der driller fordi jeg har angst? Beklager den meget rodet tekst. :)

Svar:
Hej med dig.
Hjertekar-sygdom er en livsstilssygdom, og ekstremt sjælden hos yngre mennesker. Der er stort set ingen unge mennesker der har hjertekar-sygdom, simpelthen fordi, det tager mange år med dårlig livsstil, at udvikle det.
De symptomer du beskriver, lyder ikke som hjertekar-sygdom, men mere som du selv skriver, enten dårlig form, eller angst. Sjældent kan der være tale om en hjertefejl, som da oftest er medfødt, men da vil du typisk have symptomer tidligere i dit liv også.
Det er svært for mig helt at udelukke at du skulle fejle noget med hjertet, da jeg jo ikke kan spørge ind til dig, og heller ikke kan undersøge dig. Jeg synes derfor, at du skal gå til din læge, og få lavet et hjertediagram, samt  få lyttet på hjertet og fortælle om dine symptomer. Man vil da meget nemmere kunne afgøre, om det er noget der skal undersøges nærmere eller ej.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea