Hjerte mislyd ved baby
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
hej jer var i dag til 5 ugers børnetjek med min søn. Lægen fandt en mislyd mellem hjerteslagene men mente ikke der var grund til bekymring pga hans vægtøgning på knap 2 kilo og da han er en vågen opmærksom dreng. Han skal tjekkes igen til 3 måneders undersøgelsen. jeg blev lidt paf og fik ikke spurgt ind til hvad vi skal være opmærksomme på og hvad en mislyd egentlig er og kan være tegn på?

Svar:
Hej
Tillykke med din lille søn. Jeg håber I har det godt og er ved at falde til i den nye lille familie.
Der er flere små børn, som har en mislyd på hjertet. Det kan skyldes flere ting, men oftest er det fordi der er en lille kanal, som skal lukke sig efter fødslen. Det gør den ikke hos alle børn. Nogen gange lukker den sig bare senere, nogen gange, så lukker den sig slet ikke. Hvis et barn er hjertesygt - altså at mislyden skyldes en større fejl på hjertet - så tager de typisk ikke på i vægt og man kan se at de ikke trives. For hvis hjertet ikke fungerer godt, så får hele kroppen ikke den iltforsyning den har brug for. På et lille barn er kredsløbet så lille at man oftest nemt kan se hvis de er hjertesyge.
Så derfor kan jeg godt forstå hvad din læge har besluttet, men det er selvfølgelig ærgeligt at du gik derfra uden at få stillet dine spørgsmål. Grunden til at det skal tjekkes igen er bl.a. fordi det ofte går væk når de bliver lidt større. Så hvis han i øvrigt har det godt og tager fint på i vægt, så lyder det, som en fin plan at vente til 3 måneders undersøgelsen.
Er du stadig i tvivl eller usikker, så synes jeg du skal få en ekstra tid hos din læge til lige at få lyttet på hjertet igen og få svar på dine bekymringer. Det betyder ikke noget for lægen og det kan betyde rigtig meget for dig som nybagt mor. Så mærk efter hvad du har brug for.
Mange hilsner fra Line