Hjerte
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej
jeg har i noget tid nu haft lige som om mit hjerte rykker sig som om det går op i halsen og slå og falder så på plads igen. det gør det ikke hele tiden men når det gør er det vildt ubehageligt. først troede jeg det var mit blodtryk men fik det målt for ikke så længe siden og det var helt normal
Kan det hav noget at gøre med at jeg har haft en spiseforstyrrelse..

Svar:
Hej med dig
Du skriver, at dit hjerte ligesom rykker sig op i halsen og falder på plads igen. Dernæst spørger du, om det har noget at gøre med, om du tidligere har haft en spiseforstyrrelse. Og mit svar er både ja og nej. Når man føler, at hjertet rykker op i halsen, har det faktisk ikke noget med hjertet selv at gøre. For mig lyder det som om, at du oplever det, man kalder panikangt eller bare et angstanfald. Der kan være andre symptomer, der følger med: Fx svimmelhed, høj puls, mundtørhed og vejrtrækningsbesvær. Oplever du også nogle af disse symptomer? hvis ja, så er det næsten med sikkerhed angst, det drejer sig om.
Man behøver ikke at være angst for noget specielt for at opleve det, som du beskriver. Men, personer, der har haft eller har en psykisk lidelse - fx en spiseforstyrelse - har oftere angst end andre mennesker. Så på den måde kan man godt sige at tingene hænger lidt sammen. Hvis du plages meget af det, så vil jeg råd dig til at tale med dig læge om det. Man kan nemlig tit afhjælpe det med samtaleterapi, enten hos lægen selv, eller ved en psykolog.
Håber svaret kan bruges.
Venlig Hilsen Jens-Christian