Hjerneskade
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej Cyberhus. Jeg maler sådan nogle små figurer som hedder Warhammer 40.000 og Lord of the Rings figurer, og der er noget ved det maling og lim som jeg bruger som godt kan give en hjerneskade hvis man ikke for luftet ud. Kan man godt komme af med sådan en hjerneskade med en behandling eller noget andet hvis man nu skulle få det? Mvh. Dreng 11 år

Svar:
Hej Dreng.
HVor er det godt du spørger når du går rundt og tænker på tingene. Det viser mig du er en ansvarsfuld dreng og det er stort når man er 11 år.
Der er forskel på hjerneskader, nogen kan man som du spørger til, træne sig væk fra. Og nogle bliver på samme stadie hele tiden og ændre sig aldrig og man bliver heller ikke bedre. Med giftige dampe bliver nogle af de centre inde i hovedet der enten skal sende eller modtage beskeder skadet. Man kan ikke reperarer dem igen, så når skaden er sket er det sket.
Hvis der er tale om en lille skade kan hjernen lære nye veje at sende og modtage mellem de dentre der har taget skade. Hvis skaden bliver mere omfangsrig kan den ikke trænes eller ændres. Giver det mening for dig?
Jeg vil anbefale dig at male disse figurer i masser af frisk luft og meget gerne med et åndedrætsværn som passer til den fareklasse malingen har. Du kan få din mor eller far til at hjælpe dig med at få de rigtigt oplysninger på nettet eller ved forhandleren så du kan passe bedst muligt på dig selv.
Med venlig hilsen
Anette