Hiv eller andet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
jeg gjorde noget dumt for et halvt års tid siden.. Havde sex med en fyr uden kondom.. jeg var meget forelsket i ham så jeg kunne ikke sige nej selvom jeg går meget op i at beskytte sig.. Har så fået konstateret klamydia for noget tid siden og er blevet behandlet og er nu rask! :)
Men jeg er nu begyndt at blive bekymret for om jeg kunne være blevet smittet med andet såsom hiv eller noget.. Vi havde nemlig også analsex.. vi havde været igang lidt men så sagde jeg at han skulle stoppe fordi det gjorde ondt.. Så gik han ud og vaskede sin penis og så havde vi almindelig samleje igen.. Alt uden kondom.. er nok bare at vaske sin penis efter analsex?
Jeg har det godt.. Altså jeg har ikke symptomer på noget.. Men man får jo heller ikke altid symptomer gør man?
Skal jeg søge læge? Eller er det bare mig der er hypokonder?
Håber i kan hjælpe!
Hilsen den bekymrede

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har haft ubeskyttet sex og er bekymret for om du skulle have fået HIV eller andet.
Generelt set er det fortsat sådan i Danmark, at ham du har haft sex med er mest i risiko for at være smittet med HIV hvis han færdes i homoseksuelle miljøer eller har haft ubeskyttet sex i udlandet. Jeg ved selvfølgelig ikke om han kunne finde på sådan noget og det ved du vel nok heller ikke med sikkerhed. Umiddelbart vil jeg dog tro, at risikoen for at han er smittet med HIV er ekstrem lille og selv hvis han er det er risikoen for at give det videre til dig ved ét samleje meget lille (under 1 %).
Når det så er sagt, så kan jeg selvfølgelig ikke garantere dig med 100 procents sikkerhed at du ikke er smittet, og hvis du fortsat er bekymret så synes jeg, at du skal få taget en blodprøve hos din læge, så kan du også få de tanker ud af hovedet.
Når du er testet og behandlet for klamydia, hvor man også tester for gonoré samtidig, og ikke har nogen symptomer, så burde der ikke være andet at være bekymret for, men jeg vil selvfølgelig på det kraftigste anbefale dig at bruge beskyttelse i fremtiden.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og er blevet beroliget en smule.
Med venlig hilsen
Morten