Hej Cyberhus

brevkassespørgsmål

Hej Cyberhus

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus! Jeg har haft mens. i et år og den er stadig ikke regelmæssig! Nogle gange er der gået 2-4 måneder imellem...Den har været sådan nogenlunde regelmæssig her siden januar, men nu er der så gået 2 måneder siden sidtst. Jeg mener at jeg spiser som jeg plejer, og jeg har haft lidt (kun lige hurtigt cirka en gang om dagen) sug i maven.... Er det normalt at det er såå...uregelmæssigt efter et år!? Kan jeg gøre noget for at gøre den regelmæssig!? Tror du snart jeg får det da jeg jo har haft lidt krampe her den sidste uge!? HILSEN LENE:)

Svar:

 Hej Lene.

Selvom det er træls, så er det altså helt normalt at menstruationerne varierer meget de første par år. Nogle finder ret hurtigt regelmæssighed, både med hensyn til tidspunkt og varighed af selve menstruationen og blødningsmængden, men mange vil opleve at det varierer MEGET, tsær de første par år. Det gælder altså både tiden imellem, hvor meget man bløder og hvor længe. Der er ikke noget unaturligt i det.

Nolge piger, der er meget generede af det  - specielt når de bløder meget eller hvis de har meget korte mellemrum mellem deres menstruationer, går til deres læge og får p-piller. DE kan regulere menstruationscyklussen ved at  stopper ægløsningen via hormon påvirkning, og når så man holder pause med sin p-pille, får man en blødning pga af mangel på hormon påvirkning og ikke som normalt, fordi der ikke er et befrugtet æg og slimhinden i livmoderen derfor afstødes.

Jeg synes, at hvis det "bare" er fordi der lang tid mellem dine menstruationer og at længden på denne tidsperiode varierer, men du i øvrigt ellers ikke er generet, ikke at det er noget du skal gøre noget ved. Det retter sig som oftest ind efterhånden. Man skal bare være lidt tålmodig.

Og jo, hvis du har haft mavekramper det idste stykke tid kunne det da godt lyde somom noget er under opsejling:-)

Håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner, Susanne