Har jeg svamp.

brevkassespørgsmål

Har jeg svamp.

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej brevkasse, jeg er 12 og har udflåd, det er blevet værre nu da jeg har fået min mens som jeg fik for ca. 1 år siden. jeg har sagt til min mor at jeg har udflåd, hun siger at det er nomalt og jeg bare skal bruge nogle bind/trusseindlæg. Men jeg har læst til om svamp i skeden og jeg bare så bange for at jeg har det. Det klør ikke, men det er tykt gennemsigtigt og nogle gange små hvide pletter. Der kommer meget ugen inden mens også hvis jeg laver nogle hurtige bevægelser, og når jeg er på toilet så hænger det. jeg er bare bange for at tage til læge læge jeg kan ikke lide hvis der er nogle der skal se der ned, ikke for at være rasistisk eller noget, men vil nok helst være tryk hvis det var en dame, HJÆLP MIG!!! er det svamp.

Svar:

Hejsa.

Det er rigtigt fint du skriver. Rigtig mange piger og kvinder har faktisk svært ved at blive kloge på deres udflåd og kan ikke vurdere om mængderne er normale, da det jo ikke rigtigt er noget vi er så gode til at snakke om.

De fleste kvinder har begrænset, hvidligt, lugtfrit udflåd fra skeden. Der er helt normalt.

Det man reagerer på i forhold til skedesvamp eller anden sygdom i underlivet er ændringer i udflåd, altså er der begyndt at komme meget mere af det pludseligt  eller hvis det klumper eller lugter grimt. Dette er dog sjældent et symptom der står alene. Som oftest når man har svamp eller infektion i underlivet vil man have kløe og svie ( især når man tisser), rødme eller hævelse ved skedeåbningen eller svie på skamlæberne.

Man kan godt have svamp i skeden uden symptomer, men så behandler lægen det som oftest ikke.

Det man selv kan gøre for at forebygge at få svamp er at vaske sig dagligt forneden men for alt i verden ikke med sæbe, da det forstyrrer den naturlige balance i slimhinden i skeden. Men kan evt. vaske med intimsæbe som f.eks. kan købes i Matas.

Man skal undgå at klæde sig i for stramt tøj og faktisk også undgå at bruge bind eller trusseindlæg unødigt da de suger fugten fra slimhinden.

Så helt overordnet synes jeg ikke det lyder som svamp det du beskriver. I Hvertfald ikke en svampeinfektion man vil behandle, da du ikke har andre symptomer en udflåd, som jo er helt normalt.

Men tag dig de ovennævnte forholdsregeler i fremtiden, så kan du i hvertfald beskytte dig mod at udvikle det i fremtiden, selvom der selvfølgelig ikke er nogen garantier:-)

Håber dette kunne hjælpe dig.

Mange hilsner, Susanne