Har jeg svamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en dreng på 16 år, som går og undrer mig over, om jeg har fået svamp. Det drejer sig om skridtet. Det klør næsten hele tiden, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg vil helst ikke tale med nogen om dem, men jeg vil stadig spørge jer. I starten kløede det i skridtet, men nu er det blevet rødt i den ene side.. hvad skal jeg gøre? Jeg vil helst ikke til lægen.. Er der noget, jeg kan gøre, så det stopper?

Svar:
Kære du
Det kan godt dreje sig om svamp. Både kløe og rødme kan være symptomer på svamp. Men, det også være tegn på bakterier. Ingen af delene er farlige. Dog er behandlingen af svamp og bakterier forskellig, og medicinen fås kun på recept. Så du bliver nok nødt til at lade din læge se på det for at afgøre sagen, hvis du vil gøre noget ved.
Ligesom dig er der mange, der ikke kan lide at gå til lægen, når man har et problem nede i skridtet. Måske synes du, at det er lidt flovt? Jeg kan dog fortælle dig, at lægen ser på den slags hver eneste dag. Så du skal ikke føle, at det er pinligt at spørge din læge. Og ligesom dig, så er du ikke den eneste, der ikke kan lide at tale med andre om det. Men, du skal vide, at det er en meget almindelig lidelse med kløe og rødme i skridtet. Så skulle du tale med nogle andre om det, så er der en god chance for, at de har oplevet det samme.
Håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Jens-Christian