Har jeg skedesvamp eller betændelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er lidt bange og nervøs. Jeg har ikke fået menstruation i nu, men jeg har fået udflåd. Jeg er begyndt af få mere udflåd end normalt og der er lidt klumper i, og det er meget hvidt. Det klør lidt og sådan lidt. Nogle gange sætter min skede sig fast til mine trusser, men jeg kan godt få dem fra hinanden igen. Det gør lidt ondt når jeg tisser. Jeg tør ikke sige det til min mor, jeg ved også af hun aldrig har haft skedesvamp eller liggende. Kærlig hilsen Den urolige.

Svar:
Kære urolige :-)
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det super, at du finder et sted at spørge, når du bekymrer dig.Jeg håber jeg kan gøre dig lidt mindre bekymret :-)
Det du beskriver kunne godt tyde på skedesvamp. Det er meget almindeligt at få og helt ufarligt, men irriterende. Det kommer ofte pga. hormonsvingninger - og du er nok i en periode inden din første menstruation, hvor dine hormoner vil påvirke din krop en hel del. Man har altid svampesporer i sin skede, men hvis der kommer for mange begynder det at give symptomer. Det kan være rødme, svie og kløe og hvidligt, klumpet udflåd. Du skriver, at du har ondt når du tisser. Det kan være en lille rift ved urinrøret fordi du har kløet lidt. Den vil hele helt af sig selv. Men det kan også være en blærebetændelse. For at få undersøgt det, skal man aflevere en urinprøve hos sin læge, hvor de med det samme kan se om der er tegn til blærebetændelse.
Jeg kan godt forstå, at du er genert over at fortælle din mor om dine symptomer. Jeg synes alligevel du skulle overveje det en gang til. Det at få svamp kan ske for alle og har ikke noget at gøre med om man er sammen med drenge eller sådan noget. Selvom du ikke ved det, er det meget sandsynligt at din mor har prøvet at have svamp i skeden. Det er måske bare ikke noget hun har fortalt dig om. Desuden er det meget nemt at behandle. Man kan købe midler til behandling i håndkøb, så hvis man kender symptomerne kan man blive behandlet uden at gå til lægen. Det er dog rigtig vigtigt at man udelukker blærebetændelse (hvis det svier når man tisser) og at man udelukker chlamydia (hvis man har været i seng med en, hvor man ikke har brugt kondom).
Så hvis jeg skulle give dig et råd, ville det være alligevel at fortælle din mor hvordan du har det. Så kan I sammen få bestilt en tid hos lægen for at aflevere urinprøve og snakke lidt med lægen om det her med svamp i skeden. Som jeg skrev længere oppe, er det langt de fleste kvinder der oplever at have svamp 1 eller flere gange i deres liv, så lægen har snakket med mange om det før dig.
Håber du kunne bruge mit svar :-)
Pas på dig selv og god jul :-)
Varme hilsner
Gry